Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan

Presentation
Jag är doktorand och universitetsadjunkt i idrottsvetenskap vid Malmö universitet, knuten till institutionen för idrottsvetenskap, fakulteten för lärande och samhälle. Mitt avhandlingsprojekt fokuserar på fysisk aktivitet på recept (FaR) för barn och unga inom skolkontexten.
Mot bakgrund av en ökande fysisk inaktivitet bland barn och ungdomar, undersöker jag hur FaR kan användas som ett verktyg för att främja fysisk aktivitet i skolmiljö. Projektet har en kvalitativ ansats och bygger på barns, vårdnadshavares och skolpersonals erfarenheter av FaR. Resultaten syftar till att öka förståelsen för hur skolan kan fungera som en hälsofrämjande arena, och hur hälsoinsatser kan utformas på ett mer barncentrerat, jämlikt och hållbart sätt.
Jag är utbildad fysioterapeut och har kandidat-, magister- och masterexamen i fysioterapi. Min yrkesbakgrund finns främst inom primärvården. I min undervisning är jag verksam inom grundlärarprogrammet, ämneslärarprogrammet, det idrottsvetenskapliga programmet samt polisprogrammet. Jag undervisar framför allt i ämnen som rör folkhälsa och humanbiologi, såsom fysisk aktivitet, idrottsskador, och anatomi.
Mina forskningsintressen rör barns hälsa, fysisk aktivitet, skolan som hälsofrämjande miljö och hur medicinska och pedagogiska perspektiv kan förenas i arbetet för en mer inkluderande folkhälsa. Jag är också aktiv i forsknings- och utbildningsgruppen inom SNAFA (Svenskt nätverk för anpassad fysisk aktivitet).
Du är välkommen att kontakta mig i frågor som rör fysisk aktivitet på recept, skolbaserat hälsofrämjande arbete, barns rätt till hälsa och rörelse, samt frågor relaterade till undervisning inom humanbiologi och fysisk aktivitet.
Publikationer
-
2025 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Fysisk aktivitet på recept i en svensk skolkontext – medikalisering eller dörröppnare för rörelse
Emelie Wiklund
-
2025 | Artikel i tidskrift
Physical Activity on Prescription "Not a Quick Fix": School Nurses' Experiences of Promoting and Tailoring Physical Activity to Children in Swedish Compulsory School
Emelie Wiklund, Maria Wiklund, Susanna Hedenborg
-
2024 | Artikel i tidskrift
Facilitators and barriers in interprofessional collaboration around physical activity on prescription-a focus group study in a Swedish school setting.
Emelie Wiklund, Jenny Vikman, Maria Wiklund, Susanna Hedenborg
-
2024 | Artikel i tidskrift
"A constant battle against sedentary lifestyle and screen time": Swedish school nurses' views on school children's physical activity and its promotion - a grounded theory study
Emelie Wiklund, Maria Wiklund, Jenny Vikman, Susanna Hedenborg
-
2023 | Artikel i tidskrift
The PhD story: Life before becoming a PhD student at the Department of Sport Sciences at Malmö University
Alexander Jansson, Johan Carlsson, Veronica Jägerbrink, Sofia Sebelius, Camilla Strömberg, Emelie Wiklund