Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Miljö- och hållbarhetsperspektiv Jag arbetar som lektor i naturvetenskapernas didaktik med både undervisning och forskning i min tjänst. Mitt forskningsintresse genomsyras främst av miljö- och hållbarhetsperspektiv inom utbildningsvetenskap. Jag har även en bakgrund som biolog med ekologi som inriktning.
Naturvetenskapernas didaktik, ekologi och utomhuspedagogik Jag är kursledare för de obligatoriska doktorandkurserna inom institutionens forskarutbildning Naturvetenskapernas och Matematikens DIdaktik (NMDI). Jag är även kursledare för en internationell kurs för utbytesstudenter Outdoor pedagogy och undervisar inom ekologi och hållbarhetsperspektiv i lärarutbildningen.
Klimat, aktivism och natursyn från ett utbildningsperspektiv Inom min forskning intresserar jag mig för hur naturrelationer och klimatfrågan får olika betydelse beroende på vilka relationer som skapas mellan vetenskap, utbildning, samhällsdiskurser och materialitet. Inom projektet Reclaim the Climate! studerar jag hur olika klimatscenarier skapas genom klimataktioner av gräsrotsrörelsen Extinction Rebellion. Jag intresserar mig också för hur begrepp som hållbar utveckling, natursyn, Antropocen och subjektifiering får betydelse inom utbildningskontexter. Inom min tjänst handleder jag tre doktorander med forskningsintresse inom natur- och hållbarhetsperspektiv utifrån kemididaktik (NMDI), förskolepraktik (NMDI) samt friluftslivsutbildning (Idrottsvetenskap).
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Becoming a science teacher in the Anthropocene: scientific knowledge as 'matters of concern'
Merve Yavuzkaya, Helen Hasslöf, Jesper Sjöström
-
2022 | Konferensbidrag
Truth, Trust and Temporality: climate communication in times ofemergency
Helen Hasslöf
-
2022 | Artikel i tidskrift
Antropocen och utbildning: direkta naturmöten och demokratiska processer
Iann Lundegård, Helen Hasslöf
-
2021 | Konferensbidrag
Chemistry Education Out of the Box in Times of Uncertainty: Pre-service Teachers’ Views
Merve Yavuzkaya, Helen Hasslöf, Jesper Sjöström
-
2020 | Konferensbidrag
Chemistry Education in the Anthropocene
Merve Yavuzkaya, Helen Hasslöf, Jesper Sjöström