Presentation

Miljö- och hållbarhetsperspektiv Jag arbetar som lektor i naturvetenskapernas didaktik med både undervisning och forskning i min tjänst. Mitt forskningsintresse genomsyras främst av miljö- och hållbarhetsperspektiv inom utbildningsvetenskap. Jag har även en bakgrund som biolog med ekologi som inriktning.

Naturvetenskapernas didaktik, ekologi och utomhuspedagogik Jag är kursledare för de obligatoriska doktorandkurserna inom institutionens forskarutbildning Naturvetenskapernas och Matematikens DIdaktik (NMDI). Jag är även kursledare för en internationell kurs för utbytesstudenter Outdoor pedagogy och undervisar inom ekologi och hållbarhetsperspektiv i lärarutbildningen.

Klimat, aktivism och natursyn från ett utbildningsperspektiv Inom min forskning intresserar jag mig för hur naturrelationer och klimatfrågan får olika betydelse beroende på vilka relationer som skapas mellan vetenskap, utbildning, samhällsdiskurser och materialitet. Inom projektet Reclaim the Climate! studerar jag hur olika klimatscenarier skapas genom klimataktioner av gräsrotsrörelsen Extinction Rebellion. Jag intresserar mig också för hur begrepp som hållbar utveckling, natursyn, Antropocen och subjektifiering får betydelse inom utbildningskontexter. Inom min tjänst handleder jag tre doktorander med forskningsintresse inom natur- och hållbarhetsperspektiv utifrån kemididaktik (NMDI), förskolepraktik (NMDI) samt friluftslivsutbildning (Idrottsvetenskap).