Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Margareta
Melin
Universitetslektor
margareta.melin@mau.se
040-665 72 21
orcid.org/0000-0002-1089-6483
Presentation
Margareta Melin, är fil. doktor i journalistik och fil. lic. i masskommunikation, och anställd som lektor i Medie- och kommunikationsvetenskap på K3. Har två huvudsakliga forskningsområden: 1) journalistikens villkor och digitala medier. Har gjort fältstudier av brittisk och svensk journalistik utifrån köns- och politiskekonimiska perspektiv 2) Mediedidaktik. Melin har ett övergripande feministiskt forskningsperspektiv. Arbetar nu med två forskningsprojekt: 1) Living the Liquid Life - ett projekt om journalistik i interjektionen av kön, professionalism och prekariat. 2) Utmaningsbaserat lärande - ett projekt välfärds- och medieprofessioners högskoleutbildningar i ett digitalt samhälle
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Living the liquid life: Gender, precarity, and journalism in the post-#metoo era
Margareta Melin, Jenny Wiik
-
2024 | Artikel i tidskrift
Media literacy education through an online space: Co-designing of a participative website in media literacy for teachers
Mania Alehpour, Margareta Melin, Ebrahim Talaee
-
2023 | Artikel i tidskrift
Att vara lärare i gränslandet mellan teori och gestaltning: Om pedagogiska utmaningar, möjligheter och didaktisk finkänslighet
Kajsa Lindskog, Margareta Melin
-
2022 | Artikel i tidskrift
Challenge-Based Learning in Higher Education: A Malmö University Position Paper
Cecilia E. Christersson, Margareta Melin, Pär Widén, Nils Ekelund, Jonas Christensen, Nina Lundegren, Patricia Staaf
-
2021 | Artikel i tidskrift
The Beautiful Risk of Collaborative and Interdisciplinary Research. A Challenging Collaborative and Critical Approachtoward Sustainable Learning Processes in Academic Profession
Jonas Christensen, Nils Ekelund, Margareta Melin, Pär Widén