Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Marie
Larneby
Lektor i idrottsvetenskap med inriktning idrottspedagogik
marie.larneby@mau.se
040-665 77 42
orcid.org/0000-0001-9526-5885
Presentation
Mina huvudområden inom idrottsvetenskap är barn- och ungdomsidrott i skola och fritid som studeras ur olika perspektiv, bland andra genus, makt och hållbarhet.
MISTRA Sport and outdooors
För närvarande är jag post doc-forskare i forsknings- och samverkansprogrammet MISTRA Sport and outdoors. Programmet har syftet att skapa kunskap och lösningar för en ökad hållbarhet inom idrotten och friluftslivet. Jag är medlem i forskningtemat Kunskap och omvandling, med frågan "Hur och vilken förändring kan vi skapa inom idrotten, friluftslivet och i skolämnet idrott och hälsa för en miljömässigt hållbar utveckling?" I denna fråga studerar jag förändringsarbete inom ramen för skolämnet idrott och hälsa men även inom föreningsidrott, med ett fokus på social hållbarhet.
Idrottsprofilerad utbildning"
I min avhandling Vi och de Andra studerade jag idrott, genus och normer på en idrottsprofilerad högstadieskola. Det insamlade materialet från avhandlingsprojektet fortsätter jag att bearbeta och analysera djupare för kommande publikationer.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Disciplining the active leisure performer: Swedish Sport Federation and Outdoor Recreation Organizations’ Work with Environmental Sustainability
Marie Larneby, Susanna Hedenborg, Peter Fredman, Jens Radmann
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Idrottsprofilerad utbildning: Ett etablerat koncept i stängig förändring
Marie Larneby, Magnus Ferry
-
2024 | Artikel i tidskrift
Knowledge contributions from different school subjects to cross-curricular didactics for Bildung and sustainability
Jesper Sjöström, Catarina Economou, Ann-Mari Edström, Jan-Eric Ekberg, Petra Svensson Källberg, Marie Larneby, Bodil Liljefors Persson, Ulrika Ryan, Per Schubert, Björn Wangen, David Örbring
-
2024 | Artikel i tidskrift
(How) should environmental sustainability be a part of physical education?: Analysing Swedish teachers' voices through a Bernsteinian perspective
Erik Backman, Marie Larneby, Robin Rudelius
-
2024 | Artikel i tidskrift
“I Live With and By Nature”: Swedish Alpine Skiers Reflect on Professional and Lifestyle Skiing, Nature, and Snow, 1964–2023
Marie Larneby
Forskningsprojekt
I publikationsdatabasen Diva kan du se avslutade projekt.