Ask, Sofia (2007). Vägar till akademiskt skriftspråk. Diss. Växjö (220 s.)
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2015). Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. (100 s.)
Brinkkjær, Ulf & Höyen, Marianne (2020). Vetenskapsteori för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur (kap. 2 Pedagogik som vetenskap) (20 s.)
Englund, Tomas, Forsberg, Eva & Sundberg, Daniel (red.) (2012). Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola. Stockholm: Liber. S. 5-17; 20-38; 80-100; 118-139; 162-178; 200-224; 225-242. (130 s.)
Hjalmarsson, Jan, Nikolaidou, Zoe, Sköldvall, Kajsa & Eklund Helonen, Maria (2017). ”Fan va grymma vi är”. Effekter av ämnesintegrerad undervisning i akademiskt skrivande. I: Bondegård, Saga m.fl. (red.) Språk och norm. Rapport från ASLA:s symposium. Uppsala universitet 21-22 april 2016. S. 37-44. (8 s.)
Jakobson, Britt, Lundegård, Iann & Wickman, Per-Olof (red). (2014). Lärande i handling – en pragmatisk didaktik. Lund: Studentlitteratur. (s 25–99; 153–161; 185–193; 205–213).
Malmbjer, Anna (2017). Skriva i alla ämnen. En forskningsöversikt. I: Malmbjer, Anna (red.). Studenters skrivande i humaniora och samhällsvetenskap. Huddinge: Södertörns högskola. S. 13-54. (40 s.)
Olsson Jers, Cecilia & Bergman, Lotta (2014). Vilken väg tar den kritiska granskningen? Studenter i samtal om en vetenskaplig artikel. I: Högre utbildning (e-resurs) Lund: Swednet, 2010. Vol 14 (2014) nr 1, s. 35-47. (13 s.)
Schleppegrell, Mary. & Colombi, M. Cecilia (2002) Developing advanced literacy in first and second languages: meaning with power. New York: Routledge. finns att låna som e-bok) Läses i urval: 1–20, 45–66, 119–158, 187–208, 209–226, 245–260 (128 s.)
Sjöström, Jesper & Eilks, Ingo (2020). The Bildung theory – from von Humboldt to Klafki and beyond. I: Akpan, Ben & Kennedy, Theresa J. (red.), Science Education in Theory and Practice (s. 55-67). Cham: Springer (12 s.)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin kunskap om och färdigheter i att tänka, läsa och skriva vetenskapligt.
Kursen behandlar vetenskaplig teori, olika forskningsmetoder och
forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Genom en processinriktad arbetsgång bearbetas vetenskapliga texter med ett kritiskt granskande förhållningssätt.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: AS701C Svenska som andraspråk och lärande: Litteraturdidaktiska och litteraturvetenskapliga perspektiv och retorik (genomgången) eller AS722C Svenska som andraspråk och lärande: Litteraturdidaktiska och litteraturvetenskapliga perspektiv och retorik (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).