EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen behandlar det fritidspedagogiska forskningsfältet, såväl nationellt som internationellt. Forskningsfältet studeras i relation till såväl didaktisk teori, som till utvecklings- och kvalitetsarbete med relevans för fritidshemmens verksamhet. Kursinnehållet bearbetas genom diskussion och presentation av forskningsöversikter, redogörelse för didaktiska teorier, granskning av Skolinspektionens rapporter samt genom fördjupning i hur pedagogisk eftermiddagsverksamhet för skolbarn organiseras i olika nationella kontexter.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: FP213B-Fritidspedagogik: Lek och lärande i olika miljöer. Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).