Att ställa frågor och söka svar: samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. (2020). Stockholm: Skolverket (tillgänglig via internet) (177 s.)
Falkner, Carin & Ludvigsson, Ann (2016). Fritidshem och fritidspedagogik – en forskningsöversikt. Lund: Kommunförbundet Skåne (tillgänglig via internet) (65 s.)
Hvidtfeldt Stanek, Anja, Nørtoft Thomsen, Ulla, Rigbolt, Kirsten, Mørk, Brian, Thulesen, Mie, Klostergaard Andersen, Thomas, Mikaelsen, Lars Christian & Bjerg, Claus (2015). Oversigt over forsknings- og udviklingsbaseret viden inden for pædagoguddannelsens specialisering Skole og fritidspædagogik – det nationale modul ”Professionsviden og forskning i relation til skole- og fritidspædagogik” (tillgänglig via internet) (eget urval om ca 25 s.)
Kvalitet i fritidshem (2010). Stockholm: Skolinspektionen (tillgänglig via internet) (35 s.)
Meningsfull fritid, utveckling och lärande i fritidshem. (2021). Solna: Skolforskningsinstitutet (tillgänglig via internet) (53 s.)
Persson, Sven (2017). Forskningslitteracitet – en introduktion till att förstå, värdera och använda vetenskaplig kunskap. Malmö: Författarna, Sveriges Kommuner och Landsting, Kommunförbundet Skåne (tillgänglig via internet) (35 s.)
Pihlgren, Ann S. (red.) (2017). Fritidshemmets didaktik. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur (253 s.)
Undervisning i fritidshemmet inom områdena språk och kommunikation samt natur och samhälle (2018). Stockholm: Skolinspektionen (tillgänglig via internet) (36 s.)
Kvalitetsarbete i praktiken (2015). Stockholm: Skolverket (tillgänglig via internet) (22 s.)
Därutöver tillkommer forskningsartiklar vid kursstart.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin kunskap om systematiskt kvalitetsarbete, fritidspedagogisk forskning och didaktisk teori med relevans för fritidshem. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla kännedom om fritidshemsverksamhet internationellt.
Kursen behandlar det fritidspedagogiska forskningsfältet, såväl nationellt som internationellt. Forskningsfältet studeras i relation till såväl didaktisk teori, som till utvecklings- och kvalitetsarbete med relevans för fritidshemmens verksamhet. Kursinnehållet bearbetas genom diskussion och presentation av forskningsöversikter, redogörelse för didaktiska teorier, granskning av Skolinspektionens rapporter samt genom fördjupning i hur pedagogisk eftermiddagsverksamhet för skolbarn organiseras i olika nationella kontexter.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FP213B Fritidspedagogik: Lek och lärande i olika miljöer (genomgången)Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).