Backman, Jarl (2008) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur (223 s)
Bryman, Alan (2011) Samhällsvetenskapliga metoder, 2 (rev.) uppl. Malmö: Liber (690 s)
Vetenskapsrådet (u.å.) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning (17 s). Tillgänglig via internet.
Skolverket (2020). Att ställa frågor och söka svar: samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. (Första upplagan, första tryckningen). [Stockholm]: Skolverket. Tillgänglig via nätet. (177 s)
I övrigt ingår litteratur av relevans för det egna utvecklingsarbetet vilken väljs i samråd med handledaren.
EduSinglePage
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att använda vetenskapligt grundade metoder och modeller för att i form av ett utvecklingsarbete bidra till att undervisningen utvecklas.
Kursen behandlar frågor som rör hur ett utvecklingsarbete utformas utifrån teoretiska och metodologiska överväganden och med relevans för skola, lärares arbete och elevers lärande. I kursen ingår även att kritiskt granska underlag och metoder och dess konsekvenser för undervisning samt för elevers lärande och utveckling. Studenten väljer ett problemområde och planerar ett utvecklingsarbete i samråd med handledare samt utformar ett förslag på hur resultatet ska utvärderas.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL614P Utvärdering och utvecklingsarbete (genomgången) eller motsvarande.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).