Bjuväng A, Kjellberg M, Rehle H, Åkesson U, (2014) Klinisk kemi och klinisk fysiologi. Analyser och undersökningar. Lund, Studentlitteratur. 232 s.
Boman L, Wikström C, (2019) Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. (2:a upplagan) Lund: Studentlitteratur. 526 sid.
Ekwall A, Jansson AM, (red) (2022) Omvårdnad & medicin. Lund, Studentlitteratur. 697 s.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS). HTML (20190513)
Heise Löwgren, C (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Ca 200 s.
Kumlien C, Rystedt J (red), (2022) Omvårdnad & kirurgi. Lund, Studentlitteratur. 574 s.
Svenska rådet för hjärt- lungräddning S-HLR för sjukvårdspersonal.
Thoresen H, Simonsen T, (red.), (2021) Illustrerad farmakologi, Upplaga 1, Studentlitteratur, Lund, 472 s.
Vårdhandboken.
World Cancer Research Fund (2018) The cancer process. PDF (2019-05-13) 40 av 60 s.
Vetenskapliga artiklar, webbsidor och litteratur som kompletterar kurslitteraturen tillkommer och omfattar ca. 200 s.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Innehållet i kursen baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet och behandlar hur allvarliga och komplexa medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd uppstår, deras förekomst i samhället, vilka symptom patienter utvecklar vid sjukdom och ohälsa samt hur sjukdomstillstånd kan diagnostiseras och behandlas. Innehållet utgörs även av preventionens betydelse för att dels begränsa sjukdomsutveckling, dels komplikationer. Kursen innefattar även tillämpningsövningar med fokus på ett säkert och hållbart omhändertagande, där framför allt samarbete och kommunikation med patienten och vårdteamet tränas. Vidare utförs och tränas hjärt-lung-räddning för sjukvårdspersonal och handhavande av central venkateter.
Behörighetskrav
För tillträde till termin 5 krävs att alla kurser från studieår 1 samt kurs OM131B i termin tre är genomförda med minst godkänt betyg.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).