Ahlefeldt Nisser, Desirée (2021). Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur. Lund: Studentlitteratur (128 s)
Cederberg-Scheike, Annika (2020). Praktisk handbok i kollegialt lärande: Leda utvecklingsarbete i skola och förskola. Lund: Studentlitteratur (129 s)
Gäreskog, Petra och Lindqvist, Gunilla. (2020). Working from a distance? A study of Special Educational Needs Coordinators in Swedish preschools. Nordic Studies of Education, 1(40), 55–78 (23 s) (tillgänglig på internet)
Ljungblad, Ann-Louise (2018). Relationellt lärarskap- och pedagogiska möten. Lund: Studentlitteratur (174 s)
Palla, Linda (2021). När barn blir till problem och belastning i svensk förskola: Om behov av särskilt stöd och resurser i ett pressat läge. Pedagogisk forskning i Sverige 26(4), 7–29 (22 s) (tillgänglig på internet)
Palla, Linda (2021). Specialpedagogik i förskola: Grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar. Lund: Studentlitteratur (s. 153–246) (93 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap och kompetens om förskollärarens specialpedagogiska ansvar och uppdrag samt fördjupa sin förståelse för ledarskap och samverkan i förskola.
Kursen behandlar utmaningar och möjligheter relaterat till specialpedagogik, ledarskap och samverkan med fokus på förskollärarens ansvar och uppdrag på olika nivåer. Kategoriseringar av barns olikheter problematiseras. Vidare diskuteras förutsättningar för att skapa inkluderande, relationell och taktfull undervisning för alla och varje barn. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV218A Utveckling, lärande och specialpedagogik (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).