EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kompletterande pedagogisk utbildning: Ämneslärare grundskolans åk 7-9, ett undervisningsämne Kompletterande pedagogisk utbildning: Ämneslärare grundskolans åk 7-9, två undervisningsämnen Kompletterande pedagogisk utbildning: Ämneslärare grundskolans åk 7-9, tre undervisningsämnen Kompletterande pedagogisk utbildning: Ämneslärare gymnasieskolan, ett undervisningsämne Kompletterande pedagogisk utbildning: Ämneslärare gymnasieskolan, två undervisningsämnen
Kursinnehåll
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning vilken följs upp i samtal och seminarier. Studenten deltar i skolans arbete utifrån de villkor som råder på partnerskolan. Studenten sätter sig in i skolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och seminarier samt genom att ta del av skolans utvecklingsarbete.
Den verksamhetsförlagda och högskoleförlagda utbildningen integreras genom att studenten ges stöd och möjlighet på skolan att:
- reflektera över kopplingen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och den egna undervisningen tillsammans med handledare och andra studenter samt
- diskutera teori och etiska perspektiv hämtade från kurser i utbildningsvetenskap, ämne och ämnesdidaktik.
I denna kurs förväntas studenten ta ett stort ansvar för att vidareutveckla sitt pedagogiska ledarskap och fördjupa sina kunskaper om skolans verksamhet och värdegrund. Studenten ska ta initiativ till och medverka i samtal med handledare och annan personal på skolan. Ett fokus i kursen är att, med stöd av handledare, planera, dokumentera och utvärdera den egna undervisningen med det uttalade syftet att skapa gynnsamma sociala relationer för lärande. Andra fokus är bedömning av elevers kunskapsutveckling och yrkesetik Studenten ska använda teoretiska och etiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna.
I kursguiden presenteras kursens innehåll och betygskriterier. Lärandemålens innebörd utvecklas. Guiden används som stöd genom kursen av studenten, handledaren och universitetsläraren i samtal om studentens professionsutveckling.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Godkända kurser: VU231C-Verksamhetsförlagd utbildning I. Eller motsvarande.
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).