2 september 2024
Delkurs 1. Medicinska och sociala följder, 7.5 hp
Bjarnason S, (2011) ”Jobbet är kommunikation” Om användning av arbetshjälpmedel för personer med hörselnedsättning. Licentiatavhandling, Örebro universitet. 35 sidor.
Brunt D, Bejerholm U, Markström U, Hansson L, (red.) (2020). Att leva med psykisk funktionsnedsättning: livssituation och effektiva vård- och stödinsats. (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. 105 s.
Danermark B, (2005) Att (åter)erövra samtalet: en bok om hörselskada och kommunikation. Örebro: Läromedia. 60 s.
Dysthe O, Hertzberg F, Hoel T L, (2011) Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. 2. [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Egard H, Runesson I, Svensson Chowdhury M, (red.) (2024). Funktionsförmåga, funktionshinder och socialt arbete. Malmö: Gleerups Utbildning. 25 s.
Englander M, Ingvarsdotter K, (Red.) (2017) Socialpsykiatrins grunder: människans villkor. Malmö: Gleerups Utbildning AB. 15 sidor.
Grundén I, (2005) Att återerövra kroppen: en studie av livet efter en ryggmärgsskada. Doktorsavhandling. Göteborg: Göteborgs universitet. 75 s.
Grönvik L, (2007) Definitions of disability in social sciences: methodological perspectives. Doktorsavhandling. Uppsala: Uppsala universitet, Uppsala. 10 s.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten vid hälsa och samhälle. Utbildningsnämnden. Fakulteten Hälsa och Samhälle
Hörselskadades Riksförbund, (2016) Att leva med hörselnedsättning. 25 sidor.
Ineland J, Molin M, Sauer L, (2019) Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd. 3., [rev.] uppl. Malmö: Gleerup. 100 s.
Kroksmark U, (Red.) (2013) Se på mitt sätt: om barn och unga med synnedsättning. Lund: Studentlitteratur. 15 s.
Levi R, Hultling C, (2011) Spinalishandboken: Ny kraft för skadad ryggmärg. Stockholm: Gothia. 134 sidor.
Lindqvist R, (2020). Socialvetenskapliga perspektiv på funktionshinder: medborgarskap, delaktighet och tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. 130 s.
Lorentz D, (2018) Stress och psykisk ohälsa hos unga med autism och aspergers syndrom. Stockholm: Gothia Förlag AB. 160 s
Lundin L, Mellgren Z, (Red.) (2012) Psykiska funktionshinder: stöd och hjälp vid kognitiva funktionsnedsättningar. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur. 15 s.
Mellstrand A, (2022) Psykiatri för icke-psykiatriker. Om det hållbara bemötandet och de vanligaste psykiatriska tillstånden. (Första upplagan). Stockholm: Gothia kompetens. 135 sidor.
Synskadades Riksförbund (2019) Barn som har en synnedsättning. 25 sidor.
Söderman L, Nordlund M, (Red.) (2019) Omsorgsboken: möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning. 6:e uppl. Stockholm: Liber. 100 s.
Vargus-Adams J N, Majnemer A, (2014). International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) as a Framework for Change: Revolutionizing Rehabilitation. Journal of Child Neurology, 29(8), 1030–1035.
Tedroff K, Wide K, (2014) Regionalt vårdprogram. Cerebral pares hos barn och ungdomar 2014. Stockholms läns landsting. 70 sidor.
Wintels SC, Smits D-W, van Wesel F, Verhejden J, Ketelaar M, (2018) How do adolescents with cerebral palsy participate? Learning from their personal experiences. Health Expectations 21: 1024-1034. 10 sidor.
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras med, UR-filmer, web-sidor samt aktuella rapporter, ca 100s.
Delkurs 2. Historisk och socialpolitisk orientering, 7.5 hp
Arvidsson E, Socialförsäkringsrätt: vid funktionsnedsättning och sjukdom. Senaste uppl. Malmö: Gleerups Utbildning. 240s.
Brunt D, Bejerholm U, Markström U, Hansson L, (red.) (2020). Att leva med psykisk funktionsnedsättning: livssituation och effektiva vård- och stödinsatser. (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. 50 s.
Egard H, Runesson I, Svensson Chowdhury M, (red.) (2024). Funktionsförmåga, funktionshinder och socialt arbete. Malmö: Gleerups Utbildning. 30 s.
Ineland J, Molin M, Sauer L, (2019) Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd. 3., [rev.] uppl. Malmö: Gleerup. 100 s.
Larsson M, Larsson L G, LSS. Senaste uppl. Helsingborg: Komlitt. 215 s.
Lindqvist R, (2022) Funktionshinder i välfärdssamhället. 5. [aktualiserade] 4 uppl. Malmö: Gleerup. 185 s.
Regeringskansliet, (2017) Prop. 2016/17:188. Nationellt mål och inriktning för funktionshinderspolitiken, s 1-33.
Författningstext och texter från hemsida tillkommer, ca 100 s.
Delkurs 3. Samhällsinsatser, rehabilitering och habilitering, 7.5 hp
Brunt D, Bejerholm U, Markström U, Hansson L, (red.) (2020). Att leva med psykisk funktionsnedsättning: livssituation och effektiva vård- och stödinsats. (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. 130 s.
Egard H, Runesson I, Svensson Chowdhury M, (red.) (2024). Funktionsförmåga, funktionshinder och socialt arbete. Malmö: Gleerups Utbildning. 30 s.
Gullacksen, A-C (2000) När hörseln sviktar. AudioNytt. 5 s
Gullacksen A-K, Hejdedal R M, (2014:1) Delaktighetsmodellen – en väg mot empowerment. Uppföljningsstudier av erfarenheter från Skåne. FOU Välfärd. 2014:1. 107 s.
Hansson K, Nordmark E, (red.) (2015) Att arbeta med delaktighet inom habilitering. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. 188 s.
Henriksen J-O, Vetlesen A J, (2013) Etik i arbete med människor. 3., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. 280 s.
Lewin B, (2019) För din skull, för min skull eller för skams skull? Om LSS och bemötande. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur. 140 s.
Strandberg T, (red.) (2022) Förhållningssätt och möten: arbetsmetoder i social omsorg. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur. 150 s.
Engelskspråkiga tidskriftsartiklar tillkommer, ca 25 s.
Delkurs 4. Forskning om funktionshinder, 7.5 hp
Ali Z, Fazil Q, Bywaters P, Wallace L, Singh G, (2001) Disability, Ethnicity and Childhood: A critical review of research. Disability & Society, 16 (7), 949-968.
Uppsala universitet. Centrum för forskning om funktionshinder. Tidskriften: Forskning om funktionshinder pågår. www.cff.uu.se/Tidskrift\_/ ca 25 sidor
Forsman B, (1997) Forskningsetik - en introduktion. Lund: Studentlitteratur. 138 s.
Frykman E, (1998) Sockerförsöket. Scandia, 64 (1), 69-114.
Grönvik L, (2007) Definitions of disability in social sciences: methodological perspectives. Doktorsavhandling Uppsala: Uppsala universitet, 2007. 33 s. Tillgänglig på Internet.
Lag (2003:460) om etikprövning av forskning som avser människor.
Lindberg L, (2016) Svensk forskning om funktionshinder. Forskningen som haltar. Hörselskadades Riksförbund. Tillhandahålles på kursen. 30 s.
Rönnberg J, Classon E, Danermark B, Karlsson T, (2011) Forskning om funktionsnedsättning och funktionshinder 2002-2010. Kartläggning, analys och förslag. FAS. 55 s.
Söder M, (red.) (2005) Forskning om funktionshinder: problem, utmaningar, möjligheter. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Söder M, (2013) Swedish social disability research: a short version of a long story, Scandinavian Journal of Disability Research, 15, 90-107, suppl.
Traustadóttir R, Sigurjónsdóttir H B, (2008) The “Mother” behind the Mother: Three Generations of Mothers with Intellectual Disabilities and their Family Support Networks. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 21, 331-340.
Vetenskapsrådet, (2017) God forskningssed? Vetenskapsrådets rapportserie. 50 s.
Självvald litteratur om c:a 300 sidor tillkommer.
1 september 2025
Delkurs 1. Medicinska och sociala följder, 7.5 hp
Bjarnason S, (2011) ”Jobbet är kommunikation” Om användning av arbetshjälpmedel för personer med hörselnedsättning. Licentiatavhandling, Örebro universitet. 35 sidor.
Brunt D, Bejerholm U, Markström U, Hansson L, (red.) (2020). Att leva med psykisk funktionsnedsättning: livssituation och effektiva vård- och stödinsats. (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. 105 s.
Danermark B, (2005) Att (åter)erövra samtalet: en bok om hörselskada och kommunikation. Örebro: Läromedia. 60 s. Tillhandahålles på kursen.
Dysthe O, Hertzberg F, Hoel T L, (2011) Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. 2. [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Egard H, Runesson I, Svensson Chowdhury M, (red.) (2024). Funktionsförmåga, funktionshinder och socialt arbete. Malmö: Gleerups Utbildning. 25 s.
Grundén I, (2005) Att återerövra kroppen: en studie av livet efter en ryggmärgsskada. Doktorsavhandling. Göteborg: Göteborgs universitet. 75 s.
Grönvik L, (2007) Definitions of disability in social sciences: methodological perspectives. Doktorsavhandling. Uppsala: Uppsala universitet, Uppsala. 10 s.
Hörselskadades Riksförbund, (2016) Att leva med hörselnedsättning. 25 sidor.
Ineland J, Molin M, Sauer L, (2019) Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd. 3., [rev.] uppl. Malmö: Gleerup. 100 s.
Kroksmark U, (Red.) (2013) Se på mitt sätt: om barn och unga med synnedsättning. Lund: Studentlitteratur. 15 s. Tillhandahålles på kursen.
Lindqvist R, (2020). Socialvetenskapliga perspektiv på funktionshinder: medborgarskap, delaktighet och tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. 130 s.
Lorenz D, (2024) Stress och psykisk ohälsa hos elever med autism. (Tredje upplagan). Stockholm: Gothia Kompetens.160 s.
Lundin L, Mellgren Z, (Red.) (2012) Psykiska funktionshinder: stöd och hjälp vid kognitiva funktionsnedsättningar. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur. 15 s. Tillhandahålles på kursen.
Mellstrand A, (2022) Psykiatri för icke-psykiatriker. Om det hållbara bemötandet och de vanligaste psykiatriska tillstånden. (Första upplagan). Stockholm: Gothia kompetens. 135 sidor.
Synskadades Riksförbund (2019) Barn som har en synnedsättning. 25 sidor.
Söderman L, Nordlund M, (Red.) (2019) Omsorgsboken: möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning. 6:e uppl. Stockholm: Liber. 100 s.
Tedroff K, Wide K, (2014) Regionalt vårdprogram. Cerebral pares hos barn och ungdomar 2014. Stockholms läns landsting. 70 sidor.
Vargus-Adams J N, Majnemer A, (2014). International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) as a Framework for Change: Revolutionizing Rehabilitation. Journal of Child Neurology, 29(8), 1030–1035.
Wintels SC, Smits D-W, van Wesel F, Verhejden J, Ketelaar M, (2018) How do adolescents with cerebral palsy participate? Learning from their personal experiences. Health Expectations 21: 1024-1034. 10 sidor.
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras med, UR-filmer, web-sidor samt aktuella rapporter, ca 100s.
Delkurs 2. Historisk och socialpolitisk orientering, 7.5 hp
Brunt D, Bejerholm U, Markström U, Hansson L, (red.) (2020). Att leva med psykisk funktionsnedsättning: livssituation och effektiva vård- och stödinsatser. (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. 50 s.
Egard H, Runesson I, Svensson Chowdhury M, (red.) (2024). Funktionsförmåga, funktionshinder och socialt arbete. Malmö: Gleerups Utbildning. 30 s.
Ineland J, Molin M, Sauer L, (2019) Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd. 3., [rev.] uppl. Malmö: Gleerup. 100 s.
Larsson M, Larsson L G, LSS. Senaste uppl. Helsingborg: Komlitt. 215 s.
Lindqvist R, (2022) Funktionshinder i välfärdssamhället. 5uppl. Malmö: Gleerups. 185 s.
Regeringskansliet, (2017) Prop. 2016/17:188. Nationellt mål och inriktning för funktionshinderspolitiken, s 1-33.
Författningstext och texter från hemsida tillkommer, ca 150 s.
Delkurs 3. Samhällsinsatser, rehabilitering och habilitering, 7.5 hp
Brunt D, Bejerholm U, Markström U, Hansson L, (red.) (2020). Att leva med psykisk funktionsnedsättning: livssituation och effektiva vård- och stödinsats. (Tredje upplagan). Lund: Studentlitteratur. 130 s.
Egard H, Runesson I, Svensson Chowdhury M, (red.) (2024). Funktionsförmåga, funktionshinder och socialt arbete. Malmö: Gleerups Utbildning. 15 s.
Gullacksen, A-C (2000) När hörseln sviktar. AudioNytt. 5 s.
Gullacksen A-C, Hejdedal R (2025) Delaktighetsmodellen (DMO) En metod för inflytande och självbestämmande. Stockholm: Gothia Kompetens. 120 s.
Hansson K, Nordmark E, (red.) (2015) Att arbeta med delaktighet inom habilitering. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. 188 s.
Henriksen J-O, Vetlesen A J, (2013) Etik i arbete med människor. 3., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. 280 s.
Landstad B J, Vinberg S, (red.) (2023) Rehabiliteringsvetenskap: perspektiv, aktörer och strategier för hälsa i arbetslivet. 4. uppl. Lund: Studentlitteratur. 200 s.
Lewin B, (2019) För din skull, för min skull eller för skams skull? Om LSS och bemötande. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur. 140 s.
Strandberg T, (red.) (2022) Förhållningssätt och möten: arbetsmetoder i social omsorg. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur. 150 s.
Engelskspråkiga tidskriftsartiklar tillkommer, ca 25 s.
Delkurs 4. Forskning om funktionshinder, 7.5 hp
Banks J, (2018) Invisible man: examining the intersectionality of disability, race, and gender in an urban community, Disability & Society, 33:6, 894-908, DOI: 10.1080/09687599.2018.1456912
Forsman B, (1997) Forskningsetik - en introduktion. Lund: Studentlitteratur. Tillhandahålles på kursen. 15 s.
Frykman E, (1998) Sockerförsöket. Scandia, 64 (1), 69-114. Tillhandahålles på kursen.
Grönvik L, (2007) Definitions of disability in social sciences: methodological perspectives. Doktorsavhandling Uppsala: Uppsala universitet, 2007. 33 s. Tillgänglig på Internet.
Lag (2003:460) om etikprövning av forskning som avser människor.
Lindberg L, (2016) Svensk forskning om funktionshinder. Forskningen som haltar. Hörselskadades Riksförbund. Tillhandahålles på kursen. 50 s.
Mattsson T, (2021) Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion och praxis. (Tredje upplagan). Malmö: Gleerups. 45 s.
Söder M, (2013) Swedish social disability research: a short version of a long story, Scandinavian Journal of Disability Research, 15, 90-107, suppl.
Uppsala universitet. Centrum för forskning om funktionshinder. Tidskriften: Forskning om funktionshinder pågår. [www.cff.uu.se/Tidskrift](
Vetenskapsrådet, (2024) God forskningssed. 50 s. Tillgänglig på Internet.
Självvald litteratur om c:a 300 sidor samt webb-sidor tillkommer.