Om kursen

I förskolan finns en unik möjlighet att inspirera till rörelse och rörelseglädje tidigt i barnens liv. I kursen utvecklar deltagarna sin förståelse för olika perspektiv på rörelse, samt förmåga att undervisa i rörelse. Olika begrepp inom kunskapsområdet rörelse (som tex rörelse, fysisk aktivitet, motorik, fysisk literacitet) behandlas samt vilken betydelse olika synsätt kan ha för genomförande av undervisning i rörelse i förskolan. Vidare behandlas, med utgångspunkt i olika undervisningsmiljöer och barns olika förutsättningar för utveckling och lärande, hur rörelsefrämjande undervisning i förskolan kan iscensättas.

Kursinnehåll

Kursen övergripande syfte är att studenten ska utveckla sin förståelse för olika perspektiv på rörelse, samt förmåga att undervisa i rörelse, i förskolan.

I kursen behandlas olika begrepp inom kunskapsområdet rörelse (som tex rörelse, fysisk aktivitet, motorik, fysisk literacitet) och vilken betydelse olika synsätt har för genomförande av undervisning i rörelse i förskolan. Vidare behandlas, med utgångspunkt i olika undervisningsmiljöer och barns olika förutsättningar för utveckling och lärande, hur rörelsefrämjande undervisning i förskolan kan iscensättas.

Kursplan och kurslitteratur

I kursplanen hittar du bland annat kurslitteratur och andra läromedel för kursen.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet



Kursen kräver även förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för arbete i förskolan, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av pedagogiskt arbete i förskolan, minst halvtid under den senaste tvåårsperioden

Urval

34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).