Andersson, Carina & Fagerström, Ulrika. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn: Fysisk aktivitet ochvälbefinnande i förskolan. Gothia Fortbildning AB. (143 s.)
Andréason, Karin & Bärgaskörd, Gustav. (2016). Medveten motorisk träning. Natur & Kultur. (79 s.)
Ekberg, Jan-Eric & Vallberg Roth, Ann-Christine. (2022). Didaktik informed teaching arrangements in preschool with a focus on movement. Educare-vetenskapliga skrifter, (5), 141-172.
Osnes, Heid. (2021). Kroppsliglitterasitet. Fagbokforlaget. (169 s.)
Osnes, Heid; Skaug, Hilde Nancy & Kaarby, Karen Marie Eid. (2020). Kropp, bevegelse og helse ibarnehagen. Universitetsforlaget. (s. 15-195)
Litteratur tillkommer motsvarande 100 sidor.
Rörelse i förskolan
Om kursen
I förskolan finns en unik möjlighet att inspirera till rörelse och rörelseglädje tidigt i barnens liv. I kursen utvecklar deltagarna sin förståelse för olika perspektiv på rörelse, samt förmåga att undervisa i rörelse. Olika begrepp inom kunskapsområdet rörelse (som tex rörelse, fysisk aktivitet, motorik, fysisk literacitet) behandlas samt vilken betydelse olika synsätt kan ha för genomförande av undervisning i rörelse i förskolan. Vidare behandlas, med utgångspunkt i olika undervisningsmiljöer och barns olika förutsättningar för utveckling och lärande, hur rörelsefrämjande undervisning i förskolan kan iscensättas.
Kursinnehåll
Kursen övergripande syfte är att studenten ska utveckla sin förståelse för olika perspektiv på rörelse, samt förmåga att undervisa i rörelse, i förskolan.
I kursen behandlas olika begrepp inom kunskapsområdet rörelse (som tex rörelse, fysisk aktivitet, motorik, fysisk literacitet) och vilken betydelse olika synsätt har för genomförande av undervisning i rörelse i förskolan. Vidare behandlas, med utgångspunkt i olika undervisningsmiljöer och barns olika förutsättningar för utveckling och lärande, hur rörelsefrämjande undervisning i förskolan kan iscensättas.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Kursen kräver även förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för arbete i förskolan, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av pedagogiskt arbete i förskolan, minst halvtid under den senaste tvåårsperioden
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).