Biesta, Gert (2021). Konst som undervisning. Konstundervisning "efter" Joseph Beuys. Arkeater. (137 s.)
Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (red.) (2019). Normkritisk pedagogik: perspektiv, utmaningar och möjligheter. Studentlitteratur. (358 s.)
Boal, Augusto (1995). The rainbow of desire: the Boal method of theatre and therapy. Routledge. (188 s.)
Byréus, Katrin (2020). Lagom ovanligt: handledning med kreativa metoder. Studentlitteratur. (156 s.)
Aktuella artiklar tillkommer.
Dramapedagogik V: Ledarskap och iscensättning av samhällsangeläget innehåll
Om kursen
De sex fristående kurserna i dramapedagogik (I–VI) kan sökas i valfri ordning utifrån intresse och fungera som fortbildning inom förskola, skola och utbildning. De kan också ses som ett kurspaket som utgör en grundutbildning till dramapedagog.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att genom drama kunna didaktisera och estetiskt bearbeta samhällsangelägna frågor. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sitt ledarskap med särskilt fokus på demokrati, samhällsrelevans och normkritik vilket relateras till aktuell forskning inom dramapedagogik.
Med utgångspunkt i dramapedagogisk värdegrund bearbetas frågor om människosyn, samhällssyn och möjlighet att iscensätta alternativ till vad en kan vara eller vilket samhälle en kan leva i. Utifrån olika praktiker, såsom forumspel och performance, tränas ledarskap genom kritiskt tänkande och i relation till ämnesdidaktiska perspektiv. Vidare behandlas fiktion, improvisation, dramapedagogiska läromedel och metoder utifrån ett normkritiskt förhållningssätt. I kursen analyseras och diskuteras olika kvaliteter i dramapedagogik i relation till aktuell dramapedagogisk forskning.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
KS111F Pedagogiskt drama I, Drama och kommunikation (godkänd) eller KS281F Dramapedagogik I (godkänd) eller KS301F Dramapedagogik I Ledarskap, gruppdynamik och improvisation (godkänd)
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Relaterade fristående kurser
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).