Augustsson, Gunnar (2012). Akademisk skribent. Lund: Studentlitteratur (168 s).
Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj (2008). Tolkning och reflektion Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur (valda delar 300 s av 616, vilka väljs i samråd med kursansvarig).
Cohen, Louis, Manion, Lawrence & Morrison, Keith (2007). Research Methods in Education. London: Routledge (462 s).
Elbro, Carsten. & Poulsen, Mads . (2016). Utvärdera din undervisning : värdera och förstå statistik och evidens. Stockholm: Natur och kultur.
Field, L., Andy (2009). Discovering Statistics Using SPSS. London: Sage. (i urval ca 400s, vilka väljs i samråd med kursansvarig).
Gadamer, H. G. (1975). Hermeneutics and social science. Cultural hermeneutics, 2(4), 307-316.
Ytterligare forskningslitteratur i huvudområdet väljs i samråd med kursansvarig.
Ämnesdidaktik: Forskningsmetodisk fördjupning
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar en fördjupad förståelse för ämnesdidaktik som forskningsområde och utvecklar sin förmåga att självständigt söka och kritiskt granska forskningslitteratur.
Fokus i kursen ligger på tillämpning av metod samt analys och tolkning av kvalitativa och kvantitativa data. Kursens kvalitativa del fokuserar på design av en mindre studie samt analys och tolkning av ett material. Datorstöd för analys av kvalitativa data introduceras. Den kvantitativa delen fokuserar på tillämpning av statistikkunskap genom statistiska analyser samt tolkning av statistiskt material. Studenterna använder även SPSS för bearbetning av data. I kursen behandlas även forskningsetik.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SO687F Ämnesdidaktik: Kunskapsområde och forskning (godkänd) och SO688F Ämnesdidaktik: Vetenskapsteoretiska traditioner och metodologi (genomgången)
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).