Program, grundnivå
180 hp
Malmö dagtid 100%
31 augusti, 2020 - 11 juni, 2023

Om utbildningen

Tandteknikerutbildningen passar dig som har känsla för färg och form, men som även tycker om kemi och fysik. De teoretiska ämnena är viktiga för att kunna förstå materialens egenskaper och hur materialen beter sig i kroppen och i munmiljön. En tandtekniker skapar olika tandersättningar åt patienter.

En stor del av studierna bedrivs som laboratoriearbete med stöd av demonstrationer och praktiskt arbete kopplat till teoretiska studier. Studenten får kunskaper om hur tandersättningar utformas, tillverkas och används. Tandteknikerutbildningen undervisar enligt utmaningsbaserat lärande, studierna baseras på fallstudier där studenten utifrån olika fall och frågeställningar löser problemställningar.

En tandtekniker skapar tandersättningar som till exempel kronor, broar, helproteser och tandställningar i olika material. Det är ett kvalificerat medicintekniskt yrke med begränsad patientkontakt. Yrket ställer krav på manuell färdighet, såsom att till exempel skikta porslin, pressa keramer och digitala processer. Det är ett precisionsarbete, där arbetstempot är högt.

Den snabba tekniska utvecklingen inom området bidrar till att yrket ständigt utvecklas och blir alltmer inriktat på digitala arbetsprocesser. Det är ett kreativt, stimulerande yrke där du skapar samtidigt som du hjälper en patient till ett estetiskt leende och välfungerande bett. Arbetsmarknaden finns på privata laboratorier och inom medicinteknisk industri.

Text kommer

Utmaningsbaserat lärande och Malmömodellen
På Odontologiska fakultetens utbildningar används en pedagogisk modell som kallas utmaningsbaserat lärande, UBL. Denna innebär att studenten själv i stor utsträckning tar ansvar för att hitta kunskap för att lösa problemställningar som kan uppstå när man kommer ut i yrkeslivet.

Detta betyder också att studenterna på utbildningen deltar i verksamhetsförlagda praktikstudier vid externa laboratorier.

Det vanligaste är att man arbetar som tandtekniker, anställd på laboratorium och med en specifik inriktning. Det finns också möjliget att arbeta som produktspecialist inom dentalföretag.När man har lite mer arbetslivserfarenhet kan man kan även arbeta som avdelnings- eller laboratoriechef. Det går också att starta ett eget tandtekniskt laborarorium och på så vis bli sin egen.

Vill man fördjupa sig kan man studera på magister- eller forskarnivå och bli forskare inom dentala material eller processtekniker. Det finns också en arbetsmarknad inom vården som sjukhustandtekniker/anaplastolog.

 

 

Behörighet

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A

Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 16/A14.

Urval

Betyg 66%, Högskoleprov 34%

Ett kreativt jobb där man förbättrar livskvalitén för patienter

Sara Brodde fick upp ögonen för tandteknikerutbildningen via en vän som läste till tandläkare på Malmö universitet. Idag är hon färdig tandtekniker och stormtrivs med sitt jobb som till stor del handlar om att modellera tänder i Cad-program.

Ett kreativt jobb där man förbättrar livskvalitén för patienter

Sara Brodde fick upp ögonen för tandteknikerutbildningen via en vän som läste till tandläkare på Malmö universitet. Idag är hon färdig tandtekniker och stormtrivs med sitt jobb som till stor del handlar om att modellera tänder i Cad-program.

Vad fick dig att välja att läsa till tandtekniker?

–Jag ville studera till tandtekniker för att kunna arbeta kreativt med färg och form samtidigt som jag fick framställa tandersättningar som bidrar till en bättre livskvalité för patienten.

Hur hittade du utbildningen?

–En vän till mig som läste till tandläkare vid Malmö universitet berättade om vilka olika utbildningar som finns inom tandvården. Det var hon som fick mig att få upp ögonen för yrket. Jag tyckte att tandteknikeryrket verkade passa mig och lät intressant.

Hur skulle du beskriva utbildningen?

– Utbildningen har en bra blandning av teoretiskt och praktisk arbete.
Vi lärde oss bland annat om de olika materialen som man använder, vilket gav en förståelse för hur de fungerar i den orala miljön och vad man ska tänka när man väljer material till respektive kliniska ersättningar.

Två terminer av utbildningen består av praktik på ett eller flera olika tandtekniska laboratorium.
–Det var givande och ger en god insikt i yrket.

Sara Brodde uppskattade inslagen av föreläsare som bjöds in till universitetet i olika sammanhang.
–Vi hade olika externa föreläsare som höll kurser och föreläsningar för oss. På så vis fick vi den senaste informationen och produktutvecklingen från branschen. Det var interssant och nyttigt.

Vad arbetar du med idag?

–Jag arbetar som Cad-Cam tekniker på Nordentic Unique Dental i Ystad. Jag trivs jättebra på mitt jobb, jag har trevliga kollegor och får möjlighet att utvecklas. En stor del av mitt jobb handlar om att modellera tänder i 3D.

Vilka tips skulle du vilja ge till den som är intresserad av utbildningen?

–För att ta reda om tandtekniker kan vara ett framtida yrke för dig kan du kontaktat universitetet eller ett dentallaboratorium och be om att få komma på besök. Man ska vara medveten om att branschen vidareutvecklas hela tiden och allt fler arbetsuppgifter kommer att digitaliseras, så tycker man om att arbeta i en digital miljö är det en fördel.

En utbildning för den som gillar kombinationen mellan praktik och teori

Jonna Aili läser till tandtekniker. Hon är en kreativ person som tycker om att designa och skapa saker. Utbildningen passar henne som handen i handsken.

En utbildning för den som gillar kombinationen mellan praktik och teori

Jonna Aili läser till tandtekniker. Hon är en kreativ person som tycker om att designa och skapa saker. Utbildningen passar henne som handen i handsken.

Varför sökte du till Tandteknikerprogrammet?

– Det var bara tandtekniker och pedagog som jag tyckte lät intressant eftersom jag vill kunna använda både huvudet och händerna i mitt yrke. Jag  har alltid varit kreativ och gillar att designa och skapa saker. Tack vare kontakter fick jag chans att praktisera på ett labb innan jag började min utbildning och det kändes bara så rätt.

Var har du din praktik och vad är dina huvudsakliga uppgifter där?

–Jag praktiserar på Unique dental i Ystad. Jag trivs bra och har fått göra olika saker. Jag valde att dela upp min praktik på de olika avdelningarna där. Jag har trivts bäst på estetikavdelningen. Där känner jag mig mest kreativ och får utmana mig själv, så det är roligast.

–Det trevligt och framförallt utvecklande att få vara ute på praktik. Där får man den riktiga träningen eftersom man gör samma sak många gånger så att man verkligen nöter in det.

Vad är det bästa med utbildningen?

–Kombinationen av praktik och teori. Man behöver båda för att förstå vad man håller på med. Det är intressant med materialet vi arbetar med, keramer. Både hur materialet beter sig, dess egenskaper och hur man kan få det så likt en riktig tand som möjligt.

–Jag har uppskattat samarbeten med andra utbildningar på lärosätet, såsom tandhygienist och tandläkare. Det har gjort att jag fått ännu mer respekt för deras yrkesroller och arbetsuppgifter. Externa föreläsare som delar med sig av sina erfarenheter har varit intressant men även möjligheten att få gå på arbetslivsmässor, för att få koll på hur marknaden ser ut för personal inom branschen.

Vilka är dina ambitioner för framtiden?

– Jag vill jobba med estetik eftersom jag gillar färg, form, anatomi, samt att vaxa, cadda, pressa, lägga porslin med allt vad det innebär.

– Jag skulle kunna tänka mig att forska eller föreläsa om keramer, eller kanske vidareutbilda mig till sjukhustandtekniker efter att jag har jobbat ett par år.

Vilket tips skulle du ge till någon som är intresserad av att börja på utbildningen?

Mina fem främsta råd till den som vill läsa till tandtekniker är:

  • Var beredd att ge hundra procent.  Man har mycket eget ansvar, på gott och ont. När det gäller den teoretiska är det ganska fria tyglar, därför gäller det att man aktivt läser på för att hänga med.
  • Ha tålamod, det kan vara krävande och frustrerande att lära sig att hantera de olika materialen. Man får träna mycket innan de sitter.
  • Det är ett yrke där man bör ha förmåga (eller lätt för att lära sig) att skapa och känsla för färg och form.
  • Yrket utvecklas i rasande takt, för att hänga med och hålla sig attraktiv på marknaden måste man ha ett genuint intresse och vara beredd på att själv hämta in ny kunskap och lära sig nya saker kontinuerligt.
  • De som egentligen vill bli tandläkare eller tandhygienist borde inte söka till tandteknikerprogrammet.

Kontakt