Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Speciallärarprogrammet
Utbildningen vänder sig till dig som vill arbeta såväl självständigt som tillsammans med personal och ledning för att erbjuda individuellt stöd och hjälp för elever i sårbara situationer. Du väljer mellan tre inriktningar, språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling eller grav språkstörning. De treåriga utbildningarna ges på halvfart och ger speciallärarexamen.
Utbildningen förbereder för att som speciallärare bedriva undervisning som avser särskilt stöd i förskola/skola i enlighet med de bestämmelser som finns i förordningen om behörighet och legitimation för förskollärare och lärare.
Som speciallärare arbetar du beroende på din tidigare utbildning och din specialisering inom speciallärarutbildningen med att:
- få alla elever som har rätt till stöd att nå kunskapsmålen
- erbjuda individuellt stöd till elever i olika former av sårbara situationer
- tidigt upptäcka stödbehov och att bidra till god utredning så att skolans stödinsatser håller hög kvalitet
- vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare för såväl föräldrar som kollegor
- leda pedagogiskt utvecklingsarbetet med målet att kunna möta alla barn och elevers rätt till en likvärdig utbildning
- arbeta ledande med att utveckla arbetssätt gällande bedömning och betygssättning
Särskilt fokus läggs på den allsidiga utvecklingen i relation till skolans undervisningsämnen och ämnesområden. Du förväntas samarbeta med specialpedagoger, elevhälsan och andra viktiga aktörer i förskolan/skolan i syfte att gemensamt utveckla goda lärande miljöer.
Arbetsmarknaden för speciallärare förväntas vara mycket god även på lång sikt.
Studievägledning
Våra studie- och karriärvägledare kan hjälpa dig om du har frågor om utbildningen eller till exempel undrar om du är behörig och hur du gör för att komma in på en utbildning.
Välj mellan tre inriktningar
Du kan välja mellan tre olika inriktningar på Speciallärarprogrammet. På respektive sida för de olika programinriktningarna hittar du behörighetskrav och utbildningsplan.
Välj mellan tre inriktningar
Speciallärarprogrammet: Språk-, skriv- och läsutveckling
Speciallärarprogrammet: Språk-, skriv- och läsutvecklingSpråk-, skriv- och läsutveckling ingår som en av tre specialiseringar i speciallärarprogrammet. Som speciallärare stärker du undervisningen för barns, ungas och vuxnas skriv- och läsutveckling.
Speciallärarprogrammet: Matematikutveckling
Speciallärarprogrammet: MatematikutvecklingMatematikutveckling ingår som en av tre specialiseringar i speciallärarprogrammet. Syftet är att utbilda speciallärare som kan stärka undervisningen av barn, unga och vuxna i deras matematikutveckling.
Speciallärarprogrammet: Grav språkstörning
Speciallärarprogrammet: Grav språkstörningGrav språkstörning ingår som en av tre specialiseringar i speciallärarprogrammet. Syftet är att utbilda speciallärare som kan stärka undervisningen av barn, unga och vuxna med grav språkstörning.