Fakta

Kontaktperson:
Kim Ridell
Finansiär:
  • Vetenskapsrådet
Ansvarig vid Mau:
Kim Ridell
Projektmedlemmar vid Mau:
Externa projektmedlemmar:
  • Robert Walldén - Linnéuniversitetet (projektledare)
Projektperiod:
01 januari 2026 - 31 december 2029
Forskningsämne:
  • Didaktik
  • svenska med didaktisk inriktning

Projektbeskrivning 

Hur lär sig barn egentligen att förstå sambandet mellan ljud och bokstäver när de börjar läsa? Och hur arbetar lärare i praktiken med att göra dessa samband tydliga och engagerande? I en tid då läsresultaten sjunker och debatten om ”rätt” metod är intensiv, saknas fortfarande kunskap om hur struktuerad ljudningmetod– phonics – faktiskt ser ut i vanliga klassrum. Detta forskningsprojekt undersöker hur lärare i årskurs 1 utformar och genomför explicit språkljudsundervisning. Genom videoinspelningar fångas hur lärare kombinerar tal, bilder, gester, skrift och olika undervisningsmaterial för att förklara hur ljud och bokstäver hänger ihop.

Projektet studerar också hur eleverna reagerar på undervisningen: när de blir engagerade, när något verkar svårt och vilka stöttande strategier läraren använder för att hjälpa dem vidare. Lärarna erbjuds dessutom möjlighet att titta på delar av sin egen undervisning i efterhand och reflektera över sina didaktiska val. Dessa intervjuer ger en unik inblick i hur lärare tänker kring exempelvis språkliga utmaningar, val av material, hur man skapar meningsfullhet och hur man anpassar undervisningen till olika elever.

Genom att kombinera socialsemiotiska analyser av multimodal kommunikation med perspektiv från Science of Reading skapar projektet en helhetsbild av hur strukturerad ljudningsmetod kan se ut i praktiken. Resultaten kan bidra till att utveckla lärarutbildning, läromedel och utbildningspolitik – och ge en mer nyanserad bild av hur tidig läsinlärning kan göras både systematisk och engagerande.