En studie om vägen till delaktighet och psykisk hälsa genom utbildning på folkhögskola bland unga vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Fakta
- Kontaktperson:
- Madeleine Sjöman
- Finansiär:
-
- Myndigheten för delaktighet (MFD)
- Folkbildningsrådet
- Ansvarig vid Mau:
- Madeleine Sjöman
- Projektmedlemmar vid Mau:
- Projektperiod:
- 01 september 2025 - 26 juni 2026
- Fakultet/institution:
- Forskningsämne:
-
- Hälso- och samhällsstudier
- Pedagogik
- Utbildningsvetenskap
- Specialpedagogik
Projektbeskrivning
Syftet med projektet är att synliggöra hinder och möjligheter i folkhögskolors hälsofrämjande arbete, utifrån deras sätt att utforma utbildning och lärmiljö och med ett särskilt fokus på deltagare med NPF. Vidare syftar studien till att synliggöra hur detta arbete om möjligt bidrar till framtidstro, psykisk hälsa och en väg mot självständighet och sysselsättning för unga med NPF i folkhögskola.
Empiri
Empirin i projektet består av en kunskapsöversikt, intervjustudie med deltagare som läser allmän kurs på Folkhögskola och som har diagnos inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt ledning och personal som arbetar med deltagare som läser allmän kurs. Efter intervjustudien genomförs en enkätstudie riktat till samtliga deltagare som läser allmän kurs på Folkhögskola samt personalen som arbetar inom de allmänna kurserna.
Förväntat kunskapsbidrag
Projektet förväntas bidra till en fördjupad förståelse hur utbildning på folkhögskolan och främst dess allmänna kurs kan förstås i relation till hinder och möjligheter i det hälsofrämjande arbetet och hur detta arbete bidrar till framtidstro, psykisk hälsa och en väg mot självständighet och sysselsättning för unga med NPF i folkhögskola.