Fakta

Kontaktperson:
Eva Wennås Brante
Finansiär:
  • Vetenskapsrådet
Ansvarig vid Mau:
Eva Wennås Brante
Projektmedlemmar vid Mau:
Externa projektmedlemmar:
  • Linnéuniversitetet
  • Högskolan Kristianstad
  • Linköpings universitet
Projektperiod:
01 januari 2026 - 31 december 2030
Forskningsämne:

Om projektet

Syftet med forskarskolan FEELIT, som står för Foundations of Equitable and Engaging Literacy Teaching in Primary Grades, är att på sikt stärka läs- och skrivundervisningen för yngre elever. FEELIT har identifierat tre områden som behöver beforskas ytterligare: Strukturerad och medveten undervisning i läsning och skrivning Inkluderande undervisning anpassad för elever med olika bakgrunder och behov Hur barnlitteratur kan användas för att öka elevernas engagemang och förståelse för skönlitterära texter.

Läskunnigheten i fokus

Genom forskarskolan vill FEELIT säkerställa att alla barn, oavsett bakgrund, får en gedigen läskunnighet – en förutsättning för både skolframgång och delaktighet i samhället. I forskarskolan samarbetar fyra lärosäten med experter från olika discipliner för att säkerställa en bredd och djup i doktorandernas projekt. Genom tvärvetenskapligt samarbete och kunskapsutbyte med internationella forskare bidrar FEELIT till en mer heltäckande förståelse av hur barns läskunnighet kan främjas på ett likvärdigt och engagerande sätt.

Fyra lärosäten

FEELIT är ett samarbete mellan Linnéuniversitetet, Malmö universitet, Högskolan Kristianstad och Linköpings universitet, där varje lärosäte bidrar med särskild expertis inom pedagogik, lingvistik, litteratur och specialpedagogik. Nio doktorander kommer att rekryteras nationellt och antas till befintliga forskarutbildningar vid partnerinstitutionerna. Genom gemensamma kurser, lärosätesövergripande seminarier och samordnad handledning skapar programmet en unik, tvärvetenskaplig miljö för forskning om läs- och skrivundervisning.