Kontaktperson:
Forskningsämne:
  • Tvärvetenskapliga studier inom samhällsvetenskap

Projektbeskrivning

”Barns bostad först” är en modell som inledningsvis togs fram inom ramen för ett Vinnova-projekt 2019–2020 i samarbete mellan Malmö Universitet, Skåne Stadsmission, Rädda Barnen och AFRY. Modellen har sedan vidareutvecklats av Rädda Barnen och Skåne Stadsmission som startade upp verksamheten i liten skala i Malmö och Helsingborg.

Utgångspunkten för pojektet är att vi i allt större utsträckning ser är att människor utan annan problematik än svag ekonomi drabbas av hemlöshet – så kallad strukturell hemlöshet. Detta är särskilt allvarligt utifrån ett barnperspektiv då avsaknad av ett stadigvarande hem begränsar barns möjlighet till ett fullgott liv och kan minska möjligheterna till god hälsa och arbete i vuxen ålder.

Målet och syftet med Barns Bostad Först är att fler barnfamiljer i Sverige som lever i strukturell hemlöshet ska få en stabil och långsiktig boendesituation och en hållbar försörjning. En familj som omfattas av insatsen får ett förstahandskontrakt på en bostad. Föräldrarna ges vid behov stöd i att uppnå en långsiktig egenförsörjning. Bostaden kombineras med individuellt flexibelt stöd av en vägledare, utifrån varje familjs behov där barnet står i centrum. Vägledaren fungerar också som brygga mellan hyresvärd och hyresgäst.

Under 2023 och 2024 sker följeforskning av verksamheten av Martin Grander vid Malmö universitet. Följeforskningen är finansierad av Länsstyrelsen Skåne.