Kontaktperson:
Ansvarig vid Mau:
Lizette Reitsma
Externa projektmedlemmar:
  • Meshack Dludlu och Gugu Sibandze – Eswatini Institute for Research in Traditional Medicine Medicinal and Indigenous Food Plants
  • Molibeli Taele – National University of Lesotho
  • Charles Tseole – Lesotho Meteorological Services
  • Tariq Zaman – University of Technology Sarawak
Projektperiod:
15 september 2022 - 31 december 2024
Forskningsmiljö:

Om projektet

Ursprunglig kunskap är central för ursprungsbefolkningar och skiljer sig ontologiskt mycket från det ontologiska paradigm som ligger till grund för det mesta av klimat- och utvecklingsarbetet med tillhörande forskning. Dessa grupper är ofta förhindrade från att förstå klimatförändringar trots att deras samhällen är bland de mest utsatta för klimatförändringarnas effekter. Nightengale et al. (2020) menar att klimatforskningen borde, tillsammans med de etablerade vetenskapliga tillvägagångssätten, erkänna olika sätt att veta som lika (en ontologisk mångfald), ifrågasätta de diskontinuiteter och motsättningar som att betrakta klimatförändringar utifrån olika kunskapssystem producerar och istället omfamna de osäkerheter som uppstår. Således behöver vi ontologisk mångfald i klimatforskningen.

Lokal klimatförändring

I det här projektet, fokuserar vi alltså på hur vi kan lära oss tillsammans för att bättre förstå lokal klimatförändring.

Våra utrymmen för lärande tillsammans kommer att ta formen av sex miljöobservatorier för ursprungsbefolkningar:

• Två i Borneo, Malaysia (skogsbevarande),
  • två i Eswatini (jordbruksmetoder)
  • och två i Lesotho (vädermönster).

Inom dessa observatorier kommer vi att samla forskare och institutioner som arbetar för att förstå klimatförändringar (såsom forskare inom biologisk mångfald och klimatförändringar) och inhemska samhällen som påverkas av klimatförändringar i sina dagliga liv.

Syfte

Sett som ett forskningsresultat syftar projektet följaktligen till att förstå om, och hur, vi genom samkreativa verktyg kan underlätta ett jämbördigt utbyte av kunskaper och ett gemensamt lärande (mellan ursprungsbefolkningar, andra lokala intressenter och forskningen samt mellan generationer inom samhällen och mellan forskare) för att spåra förändringar i de lokala klimaten som påverkar sättet att leva och försörjningen, på så vis att de kan använda kunskapen för att fatta beslut om den egna framtiden och anpassa sig till det lokala förändrade klimatet.