Jonas Christensen.

Samverkan – ett utmaningsbaserat lärandeperspektiv

Välkommen till Seminariet i socialt arbete med Jonas Christensen, docent i hälso- och samhällsstudier inriktning pedagogik, universitetslektor i socialt arbete inriktning organisation, Institutionen för socialt arbete, Malmö universitet.

Praktisk information

Välkommen att delta i seminariet på plats i Niagara. Om du är extern deltagare behöver du anmäla dig till Kettil Nordensjö senast dagen innan seminariet eftersom det krävs passerkort för att komma till salen.

Seminariet i socialt arbete är en seminarieserie som arrangeras av Institutionen för socialt arbete (ISA).

 

Sammanfattning och läsunderlag

Sammanfattning

Denna presentation utgår från antagandet att kollaborativa lärandeprocesser involverar såväl kognitiva, emotionella som sociala dimensioner i ett lokalt och globalt (glokalt) sammanhang. Vidare att ett förhållningssätt som utgår ifrån ett utmaningsbaserat lärandeperspektiv (UBL) i kombination med kontextuell undervisning och lärande (CTL) kan etablera ett hållbart partnerskap. Transdisciplinaritet i samverkan med aktörer utanför akademin kan då integrera flera perspektiv i kunskapsbildning. Ett meningsskapande utifrån Communities of learning and practice (CoP) i stödjande av sådana processer där sociala ekologiska modeller kan integreras kan då utgöra en nyckel för att stödja professionell utveckling och utbildning. Presentationen knyter an till pågående och genomförda forskningsprojekt i gränsöverskridande samverkansmöten syftande till diskussion om medvetenheten av betydelsen i att agera lokalt, tänka globalt när vi arbetar flervetenskapligt.

Underlag 

Liveng, A., Eriksson, J., & Christensen, J. Pedagogical reflections from a PhD course in ageing–How to facilitate preconditions for resonance?. DUT 37, 14. 
https://tidsskrift.dk/dut/article/view/144456

Lukic, S., Lethin, C., Christensen, J., & Malmgren Fänge, A. (2024, June). Reflexive Views of Virtual Communities of Practice among Informal and Formal Caregivers of People with a Dementia Disease. In Healthcare (Vol. 12, No. 13, p. 1285). MDPI. 
https://www.mdpi.com/2227-9032/12/13/1285

Thönnessen, J., & Christensen, J. M. (2024). Exploring the relevance of sustainability values and principles: Impact of International Social Education (ISE) in a local context. ScienceOpen Preprints
https://www.scienceopen.com/document?vid=7bb122b4-9894-43b2-88ee-24263d9eee74

Christensen, J., Ekelund, N., Melin, M., & Widén, P. (2021). The beautiful risk of collaborative and interdisciplinary research. A challenging collaborative and critical approach toward sustainable learning processes in academic profession. Sustainability, 13(9), 4723. 
https://www.mdpi.com/2071-1050/13/9/4723