Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Forskning i fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Salutogent centrum för oral hälsa
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Bahtijar
Vogel
Prefekt/Universitetslektor/Docent
bahtijar.vogel@mau.se
040-665 70 12
orcid.org/0000-0001-6708-5983
Presentation
I'm an Associate Professor, Head of Department of Computer Science and Media Technology, Faculty of Technology and Society, Malmö University. I hold a PhD in Computer Science from Linnaeus University.
My research focuses on software engineering and architecture within the domains of the Internet of Things (IoT), digitalization, and AI-driven Learning Technologies. It centers on the development of open architecture concepts that enable the deployment of adaptable, intelligent, and user-friendly systems across diverse application domains and operational contexts, especially in dynamic and evolving environments.
The aim of these open architectures is to foster transparency and interoperability through the use of open-source components, standardized open data formats, and collaborative open innovation. By integrating digitalization and artificial intelligence, the research seeks to enhance system responsiveness, scalability, and personalization, ultimately contributing to more efficient and inclusive technological ecosystems.
I'm a theme leader of Education and Lifelong Learning within the Sustainable Digitalization Research Centre (SDRC) at Malmö University. We research the use of digital tools to facilitate lifelong learning in different contexts, including both professional and informal learning in different sectors of society.
I teach within the Applied Data Science master's program. Previously was teaching in the areas of web and mobile development, cross-platform mobile development, testing web and mobile applications, agile development practices, architectures, etc.
I also worked in industry as an IT architect consultant, software engineer and software developer for a couple of years.
Research Interests: Digitalization and AI, IoT, Open Architectures, Software Engineering, User Design, Security, Learning Technologies
Publikationer
-
2024 | Konferensbidrag
Conceptual Design of Multimodal Learning Analytics for Spoken Language Acquisition
Hamza Ouhaichi, Daniel Spikol, Zaibei Li, Bahtijar Vogel
-
2024 | Konferensbidrag
A SYSTEMATIC REVIEW OF MULTIMODAL LEARNING ANALYTICS DESIGN MODELS AND FRAMEWORKS
Hamza Ouhaichi, Daniel Spikol, Bahtijar Vogel
-
2024 | Konferensbidrag
Analytics in Glocal Classrooms: Integrating Multimodal Learning Analytics in a Smart Learning Environment
Hamza Ouhaichi, Daniel Spikol, Bahtijar Vogel, Zaibei Li
-
2024 | Konferensbidrag
Learning Swedish with AI: Exploring Multimodal Learning Analytics in Spoken Language Acquisition
Hamza Ouhaichi, Daniel Spikol, Bahtijar Vogel
-
2024 | Konferensbidrag
Guiding the Integration of Multimodal Learning Analytics in the Glocal Classroom: A Case Study Applying MAMDA
Hamza Ouhaichi, Daniel Spikol, Bahtijar Vogel
Forskningsprojekt
I publikationsdatabasen Diva kan du se avslutade projekt.