Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
-
- Bildningsquiz
- Bildningsquiz
- Tidigare bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Johan Fhager är kliniskt verksam som leg. psykoterapeut med psykodynamisk inriktning och som sexolog, samt är utbildad socionom med masterexamen i socialt arbete.
Tidigare har Johan studerat en psykosocialt utsatt grupp mäns livsvillkor och upplevda mansroll där fokus vilat på att återge deras upplevelser, exempelvis vid stigmatisering kopplat till att öppet leva i en samkönad kärleksrelation.
2018 antogs Johan som doktorand inom forskningsämnet vårdvetenskap.
Forskningsfokus i avhandlingen är att undersöka hur personer som drabbats av fläckvis håravfall, alopecia areata, mår och hur de påverkas av tillståndet. Hypoteser finns men man vet inte säkert vad som orsakar och upprätthåller sjukdomen. Inom forskningsfältet är detta en hittills otillräckligt undersökt hårsjukdom.
Forskningsprojektets intention är främst att studera hur psykologiska, sociala och somatiska faktorer samverkar vid uppkomst och upprätthållande av sjukdomen alopecia areata. Intentionen är även att uppmärksamma och belysa vikten av omvårdnad av dessa individer.
Publikationer
-
2024 | Artikel, forskningsöversikt
The Core Elements of Psychiatric and Mental Health Nursing: Time, Honest Engagement, Therapeutic Relations, Professional Nursing and Lifetime-Perspective
Anne-Marie Wangel, Karin Persson, Sara Duerlund, Johan Fhager, Emma Mårdhed, Lotta Sjögran, Karin Sjöström, Andreas Glantz, Karin Örmon, Charlotta Sunnqvist
-
2023 | Artikel i tidskrift
The hairdex quality of life instrument: a translation and psychometric validation in patients with alopecia areata
Johan Fhager, Åke Svensson, Karin Örmon, Tobias W. Fischer, Karin Sjöström