Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Morten Timmermann Korsgaard is part-time Associate professor of education at the department of Childhood, Education and Society, and part of the research group Philosophical studies in education (PSE).
My research is focused on the Philosophy of Education, Educational Theory and History, inclusive education, and the work of Hannah Arendt. My recent research activities have pursued three different lines of inquiry.
The first line of inquiry is an ongoing engagement with the philosophical and educational thinking of Hannah Arendt. This ranges from an analysis of her central concepts such as plurality, natality and judgement, and their implication for education, to her contested separation of the sphere of education from the political sphere of human interaction.
My second research interest is an extension of my work with Hannah Arendt in that it is an exploration into the field of Inclusive Education based on Hannah Arendt’s educational thinking. In this work, I tried to put educational questions first in an otherwise politically, ethically and economically driven inclusion agenda.
Thirdly I have an active interest in Educational Theory and History. I have worked on the relation between Educational Theory and other disciplines in the humanities and social sciences, as well as on concepts such as Bildung, exemplarity and pedagogical tact.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Bildung and the significance of place: an overview
Morten Timmermann Korsgaard, Line Hilt, Merete Wiberg, Mariann Solberg
-
2024 | Artikel i tidskrift
Introduction. Pedagogical tact: connections old and new
Morten Timmermann Korsgaard, Federico Rovea, Thomas Senkbeil
-
2024 | Artikel i tidskrift
Theorising education from within pedagogical tact: a matter of singularity, attunement, and rules-as-not-rules
Morten Korsgaard, Piotr Zamojski
-
2024 | Artikel i tidskrift
Decelerating Education: Four Pedagogical Exercises
Morgan Deumier, Tone Sævi, Morten Timmermann Korsgaard
-
2024 | Bok
Retuning Education: Bildung and Exemplarity beyond the Logic of Progress
Morten Timmermann Korsgaard