Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Per Eliasson är senior professor i historia med didaktisk inriktning. Eliassons forskning har i huvudsak inriktats mot två områden – miljöhistoria och historiedidaktik. Inom miljöhistorisk forskning har resursfrågor och konflikter om skog stått i centrum. I ett långt perspektiv belyste Eliasson i sin avhandling de ekologiska och mentalitetshistoriska konflikter som påverkade övergången från en feodal till en marknadsekonomisk resursfördelning. Den linjen har fortsatt genom arbeten om statsskogsbruk i Sverige och i komparativt nordeuropeiskt perspektiv. En annan linje följer den energihistoriska förändring, lokalt och globalt, som övergången från ett organiskt till ett fossilt samhälle innebär. Där har ett tvärvetenskapligt samarbete med fysik varit viktigt. Inom historiedidaktik har Eliassons forskning framför allt behandlat prov, bedömning, progression och läroplansfrågor och historieundervisning. Han har också medverkat i det VR-finansierade projektet ”Historieundervisningens processer i det mångkulturella samhället”. Eliassons historiedidaktiska forskning har också varit kopplad till hans medverkan i Skolverkets arbete med nya läroplaner och det nationella ämnesprovet i historia för grundskolan och kursprovet i historia 1 för gymnasieskolan.
Publikationer
-
2019 | Bok
Externa historieprov: En studie av validitetsfrågor
Niklas Ammert, Per Eliasson
-
2018 | Kapitel i bok, del av antologi
Swedish State Forestry 1790-2000
Per Eliasson, Erik Törnlund
-
2017 | Bok
Energi för hållbar utveckling: Naturvetenskap, miljö och teknik i ett historiskt perspektiv [Tredje omarbetade uppl.]
Mats Areskoug, Per Eliasson
-
2017 | Artikel i tidskrift
Vilka är förutsättningarna i svensk grundskola för en interkulturell historieundervisning?
Per Eliasson, Kenneth Nordgren
-
2017 | Kapitel i bok, del av antologi
1700-talstankar om skogars skötsel: Rosensten och samtiden
Per Eliasson