Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan

Robert
Walldén
Universitetslektor/Docent
robert.wallden@mau.se
040-665 80 94
orcid.org/0000-0002-2565-8875
Presentation
- Professor i svenska som andraspråk, 2024, Linnéuniversitetet (gästprofessur)
- Docent i svenska med didaktisk inriktning, 2021, Malmö universitet
- Fil dr. i svenska med didaktisk inriktning, 2019, Malmö universitet
- Magisterexamen i pedagogiskt arbete, 2014, Högskolan i Borås
- Lärarexamen (F–6), 2009, Högskolan i Borås
Sedan augusti 2024 arbetar jag mestadels som professor i svenska som andraspråk vid Linnéuniversitetet.
Mitt forskningsintresse rör ämneslitteracitet, textpraktiker och kunskapsbyggande interaktion i andraspråksundervisning. Bärande teoretiska utgångspunkter för min forskning är systemisk-funktionell lingvistik, Bernsteins utbildningssociologiska teori och kritisk diskursanalys. Ett viktigt mål för mig är att genom klassrumsforskning belysa förutsättningarna för en språk- och textmedveten undervisning där elever kan röra sig mellan olika ämnesdiskurser och samtidigt utveckla en kritisk medvetenhet om den.
Jag undervisar företrädesvis i svenska som andraspråk på lärarprogrammen och handleder studenters självständiga arbeten. Därutöver handleder jag doktorander inom forskarutbildningen SLDI (Språk- och litteraturdidaktik). Tidigare har jag varit ämnesansvarig för svenska som andraspråk på ämneslärarutbildningen samt kursledare för självständiga arbeten inom svenska och VAL. År 2025 blev jag utsedd till lärare på excellent nivå.
Aktuella forskningsprojekt jag leder (i urval):
Skolbakgrund, språkinlärningsstrategier och språkutveckling hos vuxna andraspråksinlärare av svenska (Crafoord, 2024–2026)
Förutsättningar för läs- och skrivutveckling? Samverkan mellan skolor och bibliotek i socialt utsatta områden (Nationellt FOU-nätverk för verksamheter med stora utmaningar, 2024–2025)
Ämnesspecifika textpraktiker i mellanstadiets sva-undervisning (Crafoord, 2022-2024)
Sfi-elevers språkpraktik och yrkessvenska i didaktisk belysning (praktiknära samverkan med en kommun finasierad av FINSAM, 2022–2023)
Litteracitetspraktiker i sva- och SO-undervisning (projekt finansierat av tjänst som biträdande lektor, 2019–2023)
Publikationer
-
2025 | Artikel i tidskrift
Promoting literary understanding and language development: Teacher Support for Grade 6 Swedish language learners
Anna Lindholm, Robert Walldén
-
2025 | Artikel i tidskrift
Second-language writing development of adult immigrants following three study paths reflecting their varying levels of prior education
Anders Agebjörn, Robert Walldén
-
2024 | Artikel i tidskrift
Dimensioner av flerspråkighetsutveckling i praktikrelaterad undervisning på sfi
Robert Walldén, Anna Winlund
-
2024 | Artikel i tidskrift
”Står det liksom huller om buller, ja, men hur ska jag kunna bedöma den här texten då?”: Lågstadielärares konstruktion av diskursiva regler för narrativt skrivande
Kim Ridell, Robert Walldén
-
2024 | Konferensbidrag
Collaborative and creative spaces when children and three educators engage with Migrants , a wordless picturebook
Chrysogonus Siddha Malilang, Robert Walldén
Forskningsprojekt
-
Forskningsprojekt
Förutsättningar för läs- och skrivutveckling? Samverkan mellan skolor och bibliotek i socialt utsatta områden
-
Forskningsprojekt
Skolbakgrund, språkinlärningsstrategier och språkutveckling hos vuxna inlärare av svenska
-
Forskningsprojekt
Ordlösa bilderböcker och deras didaktiska potential i heterogena klassrum