Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
- Professor i svenska som andraspråk, 2024, Linnéuniversitetet (gästprofessur)
- Docent i svenska med didaktisk inriktning, 2021, Malmö universitet
- Fil dr. i svenska med didaktisk inriktning, 2019, Malmö universitet
- Magisterexamen i pedagogiskt arbete, 2014, Högskolan i Borås
- Lärarexamen (F–6), 2009, Högskolan i Borås
För närvarande har jag större delen av min tjänst som gästprofessor i svenska som andraspråk vid Linnéuniversitetet.
Mitt forskningsintresse rör ämneslitteracitet, textpraktiker och kunskapsbyggande interaktion i andraspråksundervisning. Bärande teoretiska utgångspunkter för min forskning är systemisk-funktionell lingvistik, Bernsteins utbildningssociologiska teori och kritisk diskursanalys. Ett viktigt mål för mig är att genom klassrumsforskning belysa förutsättningarna för en språk- och textmedveten undervisning där elever kan röra sig mellan olika ämnesdiskurser och samtidigt utveckla en kritisk medvetenhet om den.
Jag undervisar företrädesvis i svenska som andraspråk på lärarprogrammen och handleder studenters självständiga arbeten. Därutöver handleder jag doktorander inom forskarutbildningen SLDI (Språk- och litteraturdidaktik). Tidigare har jag varit ämnesansvarig för svenska som andraspråk på ämneslärarutbildningen samt kursledare för självständiga arbeten inom svenska och VAL.
Aktuella forskningsprojekt jag leder (i urval):
Skolbakgrund, språkinlärningsstrategier och språkutveckling hos vuxna andraspråksinlärare av svenska (Crafoord, 2024–2026)
Förutsättningar för läs- och skrivutveckling? Samverkan mellan skolor och bibliotek i socialt utsatta områden (Nationellt FOU-nätverk för verksamheter med stora utmaningar, 2024–2025)
Ämnesspecifika textpraktiker i mellanstadiets sva-undervisning (Crafoord, 2022-2024)
Sfi-elevers språkpraktik och yrkessvenska i didaktisk belysning (praktiknära samverkan med en kommun finasierad av FINSAM, 2022–2023)
Litteracitetspraktiker i sva- och SO-undervisning (projekt finansierat av tjänst som biträdande lektor, 2019–2023)
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Contextual elaborations and shifts when adult L2 learners present and discuss workplace-related vocabulary
Robert Walldén
-
2024 | Artikel i tidskrift
Visual resources and interaction in Grade 4 science teaching—Moving in and out of discourse when exploring concepts of evolution and adaption
Robert Walldén, Pia N. Larsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Adult migrants' voices about learning and using Swedish at work placements in basic language education
Robert Walldén
-
2024 | Artikel i tidskrift
Prompting story elements in first grade: An intermodal approach for exploring two teachers’ orchestrations
Kim Ridell, Robert Walldén
-
2023 | Artikel i tidskrift
Diskursöverbryggande perspektiv på återkopplande skrivsamtal i årskurs 3
Robert Walldén
Forskningsprojekt
-
Forskningsprojekt
Förutsättningar för läs- och skrivutveckling? Samverkan mellan skolor och bibliotek i socialt utsatta områden
-
Forskningsprojekt
Skolbakgrund, språkinlärningsstrategier och språkutveckling hos vuxna inlärare av svenska
-
Forskningsprojekt
Ordlösa bilderböcker och deras didaktiska potential i heterogena klassrum
-
Forskningsprojekt
Att lära svenska på svenska: Ämnesspecifika textpraktiker i mellanstadiets sva-undervisning