- Bergman, M. (2022). Att studera på högskolan. Studentlitteratur, Lund
- Bie, K. (2009). Reflektionshandboken. Gleerups Utbildning AB.
- Eriksson Barajas, K., Forsberg, C., & Wengström, Y. (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap – Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Natur och Kultur, Stockholm
- Ingemann, J.H. (2016). Vetenskapsteori för samhällsvetare. Gleerups Utbildning AB, Malmö.
- Karlsson, O. (red.). (2017 häftad eller 2018 e-bok). Svenska skrivregler. Språkrådets skrifter 22. Liber, Stockholm.
- Lindstedt, I. (2015). Talarens hantverk - Att göra framgångsrika presentationer. Studentlitteratur, Lund.
- Lindstedt, I. (2013). Textens hantverk: Om retorik och skrivande. Studentlitteratur, Lund
- UN General Assembly. (2015). Transforming our world: the Agenda 2030 for Sustainable Development (RES/70/1).
Vetenskaplig, populärvetenskaplig och skönlitterär litteratur, artiklar och andra medieformer med fokus på miljövetenskap tillhandahålles av kursansvarig i form av länkar, filer, delas ut som papperskopia eller lånas på bibliotek (motsvarande max 250 sidor).
Kurslitteraturen på kurserna MV212A Miljöhistoria, humanekologi och miljöetik, MV213A Ekologi, evolution och miljökemi samt MV214A Miljöpolitik och medborgarskap används som referenslitteratur.
EduSinglePage
Om kursen
Kursen syftar till att den studerande ska orientera sig och få grundläggande färdigheter i miljövetenskapens akademiska genrer, skrivtraditioner och olika ämneskulturer inklusive dessa vetenskapsteoretiska perspektiv. Kursen syftar även till att den studerande utvecklar ett reflekterande förhållningssätt till miljövetenskapliga texter och till sitt eget lärande.
Vidare syftar kursen till att ge studenten möjligheter att förbättra sin läsförmåga avseende miljövetenskapliga texter och utveckla sitt akademiska skrivande.
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att den studerande ska orientera sig och få grundläggande färdigheter i miljövetenskapens akademiska genrer, skrivtraditioner och olika ämneskulturer inklusive dessa vetenskapsteoretiska perspektiv. Kursen syftar även till att den studerande utvecklar ett reflekterande förhållningssätt till miljövetenskapliga texter och till sitt eget lärande.
Vidare syftar kursen till att ge studenten möjligheter att förbättra sin läsförmåga avseende miljövetenskapliga texter och utveckla sitt akademiska skrivande.
Kursens introducerar vetenskapligt skrivande och läsande för olika akademiska genrer samt ämneskulturer inom miljövetenskap, bibliotekskunskap och informationssökning, källkritik samt muntlig och skriftlig presentation. Fokus ligger på att läsa, skriva och analysera miljövetenskapliga texter i kombination med en orientering kring grundläggande centrala vetenskapsteoretiska perspektiv inom det miljövetenskapliga fältet.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och Engelska 6.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).