Andersson G, Höjer I, Sallnäs M, Sjöblom Y, (2019) När samhället träder in: Barn, föräldrar och social barnavård. Lund: Studentlitteratur. (2a uppl.). 250 s.
Broberg A, Almqvist K, Risholm Mothander P, Tjus T, (2015) Klinisk barnpsykologi: Utveckling på avvägar. Stockholm: Natur och kultur. 250 s.
Grenvall Å, (2014) Deras ryggar luktade så gott. Sköldinge: Syster förlag. 190 s.
Ponnert L, (red.) (2018) Utredningsarbete i den sociala barnavården. Lund: Gleerups utbildning AB. (2a uppl.). 183 s.
Ponnert L, Sonander A, (red.) (2019). Perspektiv på barnkonventionen: forskning, teori och praktik. (Upplaga 1) Lund: Studentlitteratur. 490.
Vetenskapliga artiklar och rapporter omfattande ca 500-700 sidor tillkommer.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig fördjupande kunskaper om socialt arbete med barn, ungdomar och familjer. Studenten introduceras till aktuell forskning och för fördjupningsområdet relevanta teorier. På kursen analyseras och diskuteras aspekter av barns, ungdomars och familjers livsvillkor och sociala utsatthet samt hur utsattheten skulle kunna förebyggas eller avhjälpas genom sociala och samhälleliga insatser. Maktrelationer, yrkesroller och tillämpningen av ett rättighetsbaserat barn- och ungdomsperspektiv i det sociala arbetet problematiseras och diskuteras. På kursen tillägnar sig studenten kunskap om professionellt bemötande och samtalsmetodik i teori och praktik.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser SC111C, SC112B, SC113A, SC121B, SC122A, SC123D, SC131D, SC141D, SC142A, SC143A och SC151C på Socionomprogrammet
Urval
Högskolepoäng 100%
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).