Kurs, grundnivå
9 hp
Malmö | dagtid | 100%
30 augusti 2027 - 5 december 2027
Kod för kursen: UV244B

Denna kursen ges som del av program:

Kursinnehåll

Kursens syfte är att studenten ska utveckla sin teoretiska förståelse för specialpedagogiska perspektiv på utveckling och lärande. Studenten ska även vidareutveckla sin förmåga att kritiskt analysera och förstå samband mellan lärares förhållningssätt, skolans arbetsmiljö, organisation och enskilda elevers förutsättningar för utveckling och lärande.

Kursen tar sin utgångspunkt i undervisning och lärande ur specialpedagogiska perspektiv där bland annat hinder för lärande relateras till elevers olika behov i en skolkontext. Skolans specialpedagogiska uppdrag belyses med stöd i forskning, styrdokument och lagstiftning. Samverkan mellan olika aktörer och nivåer (individ-, grupp och organisation) inom skolans organisation behandlas.

Läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar behandlas. Kartläggning av elevers behov av extra anpassningar analyseras med stöd i lärande- och utvecklingsteorier.

Specialpedagogiska perspektiv identifieras och värderas i relation till exempelvis utmaningar rörande normalitet och avvikelse.

Vidare diskuteras lärares ansvar, förhållningssätt och bemötande och dess konsekvenser för elevers lärandemiljö.

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV242B Skolväsendets organisation och värdegrund (genomgången).

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt