Morgan, William, Meier, Klaus och Schneider, Angela (red.) (2001) Ethics in Sport (Human Kinetics, (419 s).
Tännsjö, Torbjörn och Tamburrini, Claudio (red.)(2000) Values in Sport, E & FN Spon, (241 s).
Ytterligare litteratur kommer att tillkomma.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Genus:
Genusperspektivet kommer att behandlas ur flera synvinklar. Frågor om hur idrotten konstruerar föreställningar om ”manlighet” och ”kvinnlighet”, idrottens maskulinitetsnormer liksom frågor om huruvida idrotten är eller kan vara jämställd, kommer att behandlas ingående.
Miljö:
Frågor som om huruvida miljöintressen samverkar med idrottsliga intressen och frågor om hur man moralfilosofiskt kan se på djurens status och rättigheter inom idrotten, kommer att behandlas.
Etnicitet och migration:
Etnicitets- och migrationsperspektivet kommer att behandlas ur olika synvinklar. Bland annat kommer frågan om huruvida idrotten är ett instrument för integration att tas upp, liksom frågor som belyser nationalism, patriotism och rasism.
Idrottens etik och filosofi
Om kursen
Kursen syftar till att utveckla förståelse för etiska dilemman och filosofiska problem inom idrotten. Tyngdpunkten i kursen läggs vid frågor om huruvida idrott är moraliskt försvarbart, om den kan vara rättvis och jämlik, om den kan vara jämställd och vilken roll ny teknologi (såväl medicinsk som annan) spelar för idrotten och dess värden.
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier kring arbetsuppgifter och litteratur.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla förståelse för etiska dilemman och filosofiska problem inom idrotten. Tyngdpunkten i kursen läggs vid frågor om huruvida idrott är moraliskt försvarbart, om den kan vara rättvis och jämlik, om den kan vara jämställd och vilken roll ny teknologi (såväl medicinsk som annan) spelar för idrotten och dess värden.
I kursen studeras idrotten utifrån etisk och filosofisk teori. Betoningen läggs vid frågor om huruvida idrott är moraliskt försvarbart, om den kan vara rättvis och jämlik, om den kan vara jämställd, och vilken roll ny teknologi spelar för idrotten och dess värden. Studenterna arbetar med och reflekterar över dessa frågor och ställer de moralfilosofiska teorierna i relation till den officiella moral som uttrycks från till exempel IOK och Riksidrottsförbundet.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.