Babayants, Art, Fitzimmons Frey, Heather (2015). Theatre and learning. Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing. (E-bok). (255 s.)
Boal, Augusto (1995). The rainbow of desire. The Boal method of theatre and therapy. New York: Routledge. (188 s.)
Klerfelt, Anna, Qvarsell, Birgitta (red.) (2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups Utbildning AB. (221 s.)
Larsen, Ann Kristin (2018). Metod helt enkelt. Malmö: Gleerups utbildning AB. (198 s.)
Lundberg, Anna (red.) (2020) Livet bitch! Metod. Bohus: Riksteatern. (119 s.) Tillgänglig via internet.
Lundqvist, Siw, Marcusson, Leif (2015). Planera ditt projekt. Lund: Studentlitteratur. (299 s.)
Silfver, Birgitta (2011). Karneval i klassrum. Åbo: Åbo akademis förlag. (227 s.)
Dramapedagogik IV
Om kursen
Dramapedagogik IV: Tillämpad teater, projektarbete och demokratiska processer.
I kursen får studenten möjlighet att utveckla sin kunskap om och förståelse för tillämpad teater och utmaningsbaserat lärande, med utgångspunkt i dramapedagogik. I kursen ingår att leda ett dramapedagogiskt projekt med fokus på demokratiska processer och deltagarnas livsvärldar. I kursen ingår även möjlighet att utveckla sin förmåga till akademiskt skrivande.
De sex fristående kurserna i dramapedagogik (I–VI) utgör en grundutbildning till dramapedagog.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin kunskap om och förståelse för tillämpad teater och utmaningsbaserat lärande med utgångspunkt i dramapedagogik. Studenten ska vidare utveckla sina färdigheter i att leda ett dramapedagogiskt projekt med fokus på demokratiska processer och deltagarnas livsvärldar. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sin förmåga till akademiskt skrivande.
I kursen utforskar studenten utmaningsbaserat lärande och tillämpad teater i relation till dramapedagogik. I kursen behandlas demokratiska processer och verktyg för research samt hur förståelse för projektdeltagares livsvärldar kan utvecklas.
Studenterna ges möjlighet att vidareutveckla sitt ledarskap genom att planera, dokumentera och genomföra ett projekt från idé till presentation.
Kursen innehåller akademiskt skrivande i form av en projektrapport som innebär ett prövande av hur teori och empiri kan gestaltas med olika dramapedagogiska verktyg.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KS282F Dramapedagogik II (godkänd) och KS283F Dramapedagogik III (genomgången) eller KS113F Pedagogiskt drama III, Berättande genom drama (godkänd)
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Relaterade fristående kurser
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).