Delkurs 1 - Samhällsorientering för lärare i åk 4-6
Bogren, Jörgen, Gustavsson, Torbjörn & Loman, Göran (2008). Klimat och väder. Lund: Studentlitteratur (150 s.)
Franck, Olof, Osbeck, Christina, & Brömssen, Kerstin (red.) (2023). Religioner, livsåskådningar och etik: för lärare årskurs 4-9 och gymnasiet. Malmö: Gleerups. (304 s.).
Lindström, Jonathan (2022). Sveriges långa historia. Stockholm: Nordstedts (300 s.)
Lundqvist, Jan (2006). Geologi. Processer, utveckling, tillämpning. Lund: Studentlitteratur (150 s.)
Odenstad, Christina (red.) (2018). Samhällskunskap för lärare 4–9. Malmö: Gleerups (294 s.)
Skolverket. (2022) Lgr 22. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på internet.
Stymne, Anna Karin (2020). Att bli lärare i SO. Stockholm: Liber (266 s.)
Delkurs 2 - Samhällsorientering för lärare i åk 4-6
Berggren, Lars & Greiff, Mats (2009). En svensk historia från vikingatid till nutid. Lund: Studentlitteratur (s. 160–320)
Dorrell, David, Henderson, Joseph, Lindley, Todd, and Connor, Georgeta, Introduction to Human Geography (2019). Geological Sciences and Geography Open Textbooks. 2. Tillgänglig på internet.
Franck, Olof, Johansson, Anette, Lillienstam, Anna-Lena & Pettersson, Anna (2021). SO för lärare 4–6. Malmö: Gleerups. (230 s.)
Franck, Olof, Osbeck, Christina, & von Brömssen, Kerstin (red.) (2023). Religioner, livsåskådningar och etik: för lärare årskurs 4-9 och gymnasiet. Malmö: Gleerups. (304 s.)
Franck, Olof & Löfstedt, Malin (2015). Etikdidaktik: grundbok om etikundervisning i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. (s. 75–126)
Hjälmeskog, Karin, Kronlid, David, Gelinder, Lolita, Wilhelmsson, Linda (2024). Undervisning för hållbar utveckling: För lärare F-6. Malmö: Gleerups. (168 s.)
Larsson, Olle & Marklund, Andreas (2018). Svensk historia. Lund: Historiska media. (s. 197–378)
Niklasson, Lars (2021). Globala utmaningar, perspektiv och lösningar. En introduktion till internationell politik och ekonomi. Linköping University Electronic Press. Tillgänglig på internet. (171 s.)
Odenstad, Christina (red.) (2018). Samhällskunskap för lärare 4–9. Malmö: Gleerups. (s 131–276)
Stolare, Martin & Wendel, Joakim (red.) (2018). Historiedidaktik i praktiken: För lärare 4–6. Malmö: Gleerups. (s. 9–198)
Stymne, Anna Karin (2020). Att bli lärare i SO. Stockholm: Liber. (274 s.)
SO för lärare i åk 4–6. (Ingår i Lärarlyftet)
Om kursen
SO för lärare i åk 4–6 (30 hp) erbjuds inom Lärarlyftet.
Kursinnehåll
Samhällsorientering för lärare i åk 4-6, delkurs 1, 15 hp
Delkursen syftar till att kursdeltagaren ska utveckla ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter i de samhällsorienterande ämnena geografi, samhällskunskap, religion och historia, med inriktning mot undervisning i åk 4-6. Inom samtliga ämnesteoretiska moment behandlas ämnesdidaktiska perspektiv, med utgångspunkt i kursplanernas syfte och centrala innehåll i Lgr 22. Delkursens ämnesteoretiska innehåll är jämnt fördelat mellan de ämnen som ingår i kursen.
I samhällskunskap behandlas demokrati i ett globalt, nationellt och lokalt perspektiv. Aktuella samhällsfrågor belyses ur sociologiska, mediala, rättsliga, ekonomiska och statsvetenskapliga perspektiv.
I geografi behandlas betydelsen av såväl kultur- som naturgeografiska förutsättningar för mänsklig verksamhet. Identifikation och analys av rumsliga samband sker med hjälp av olika typer av kartor.
I religion behandlas de abrahamitiska religionerna och kristendomen i Sverige förr och nu. Vidare behandlas livsfrågor, etik och värdegrundsfrågor.
I historia behandlas centrala utvecklingslinjer, som kulturmötens betydelse och hur människors levnadsvillkor förändrats i nordisk och svensk historia. Vidare ingår hur historisk kunskap skapas och ordnas genom tolkning av källor, kvarlevor och berättelser.
Delkursen huvudtema är att studera de samhällsorienterande ämnena utifrån aktuella styrdokument. Här studeras de långsiktiga målen, vilka förmågor som är av central betydelse för de olika samhällsorienterade ämnena samt vilket centralt innehåll som ska undervisas i åk 4-6. Centrala begrepp, modeller, metoder och teorier hämtade ur de vetenskapliga disciplinerna presenteras och kopplas till elevers lärande i ett ämnesdidaktiskt perspektiv.
I delkursen studeras bedömning där kriterier för bedömning som eleven ska ha nått i slutet av årskurs 6 analyseras. I samband med detta diskuteras hur formativ bedömning och återkoppling kan stimulera och utveckla elevers lärande. I delkursen diskuteras de skrivningar i Lgr 22 som handlar om att undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov och hur de kan omsättas i praktisk skolverksamhet. Vidare diskuteras hur undervisning i de samhällsorienterade ämnena kan varieras genom olika metoder för stötta elevers lärande. Arbete med digitala verktyg i SO-ämnena och vikten av att läsa texter i SO diskuteras. Kursdeltagarna utmanas att skapa inkluderande lärandesituationer som kan innebära att ta vara på elevers nyfikenhet, olika bakgrund och förutsättningar, behov och svårigheter.
Samhällsorientering för lärare i åk 4-6, delkurs 2, 15 hp
Delkursen syftar till att kursdeltagaren ska fördjupa sina ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter i de samhällsorienterande ämnena geografi, samhällskunskap, religion och historia, med inriktning mot undervisning i åk 4-6. Inom samtliga ämnesteoretiska moment ska kursdeltagaren vidareutveckla sin förmåga att skapa goda lärandesituationer utifrån ämnesdidaktiska perspektiv och metodiska överväganden, med utgångspunkt i kursplanernas syfte och centrala innehåll i Lgr 22. Kursens ämnesteoretiska innehåll är jämnt fördelat mellan de ämnen som ingår i kursen.
I geografi behandlas geografiska teorier och metoder som verktyg för att beskriva mänskliga verksamheter, samt olika sätt att redovisa geografiska undersökningar.
I samhällskunskap behandlas globala samhällsfrågor och samhällsstrukturer ur främst ekonomiska, politiska och statsvetenskapliga perspektiv.
I religion behandlas religionernas centrala trosföreställningar, deras myter och riter samt livsfrågor och etiska frågor.
I historia behandlas nordisk historia, historisk källkritik och historiebruk.
Delkursen behandlar avslutningsvis hur fältstudier i närområdet kan användas i undervisningen i de samhällsorienterande ämnena.
Delkursens huvudtema är att studera de samhällsorienterande ämnena utifrån aktuella styrdokument. Här studeras de långsiktiga målen, vilka förmågor som är av central betydelse för de olika samhällsorienterade ämnena samt vilket centralt innehåll som ska undervisas i åk 4-6. Centrala begrepp, modeller, metoder och teorier, hämtade ur de vetenskapliga disciplinerna, presenteras och kopplas till elevers lärande i ett ämnesdidaktiskt perspektiv.
I delkursen studeras bedömning och betygsättning i åk 6 där kriterier för bedömning som eleven ska ha nått i slutet av årskurs 6 analyseras. I samband med detta diskuteras hur summativ, formativ bedömning och återkoppling kan stimulera och utveckla elevers lärande. I delkursen diskuteras de skrivningar i Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022 som handlar om att undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov och hur de kan omsättas i praktisk skolverksamhet.
Vidare diskuteras hur undervisning i de samhällsorienterade ämnena kan varieras genom olika metoder för stötta elevers lärande. Arbete med digitala verktyg knutna till SO-ämnena och vikten av att läsa texter i SO diskuteras. Kursdeltagarna utmanas att skapa inkluderande lärandesituationer som kan innebära att ta vara på elevers nyfikenhet, olika bakgrund och förutsättningar, behov och svårigheter.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Behörig att antas till Lärarlyftet är lärare:
- som är anställd hos en huvudman eller hos entreprenör som utför uppgifter inom sådan verksamhet som avses i 2§ förordningen (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare och
- som har en behörighetsgivande examen för relevant årskurs/skolform eller ett behörighetsbevis
- samt att huvudman har lämnat ett skriftligt godkännande av den enskilde lärarens ansökan.
Urval
Lottning
Arbetsform
Kursen ges som en distanskurs med fjärrundervisning. Detta innebär att utbildningsdagarna genomförs digitalt men i realtid.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger deltagare som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för deltagarna. (HF 1:14).