Om kursen

Kursinnehåll

Delkurs 1 - Specialpedagogiska perspektiv, 15 hp

I delkursen ska deltagaren utveckla kunskap om det specialpedagogiska forskningsfältet och olika verksamhetsområden med särskild betoning på vald yrkesinriktning. Vidare ska deltagaren analysera sin professionella utveckling i relation till pedagogisk verksamhet.

I delkursen behandlas specialpedagogik utifrån kontextuella och individuella villkor för utveckling och lärande. Vidare bearbetas komplexiteten inom det specialpedagogiska området ur ett tvärvetenskapligt perspektiv. Barns/ungas/vuxnas lärande och utveckling synliggörs ur såväl ett forsknings- som ett verksamhetsperspektiv samt i relation till vald yrkesinriktning. I denna delkurs påbörjas deltagarens reflektion över egen kunskapsutveckling, värderingsförmåga och förhållningssätt. Dessutom behandlas olika datainsamlingsmetoder och det akademiska skrivandet.

Delkurs 2 - Lärande, utveckling och pedagogisk utredning, 15 hp

Delkursen behandlar olika teorier om lärande och utveckling, såsom systemteorier och utvecklingspsykologiska teorier. Deltagarna ska fördjupa sina kunskaper om den enskilda individens förutsättningar för lärande utifrån fysisk, kognitiv och socioemotionell utveckling samt olika faktorer i lärmiljön som underlättar för lärande, utveckling och hälsa. Samspelet mellan lärmiljö och elevens förutsättningar belyses. Vidare ska deltagarna utveckla sina kunskaper om pedagogiskt utredningsarbete samt kunna granska, analysera och utveckla pedagogiska utredningar på flera olika nivåer.

Deltagarna ska också fördjupa sina kunskaper om hälsofrämjande pedagogiskt arbete och betydelsen av samarbete, samverkan och etik inom skola samt reflektera över speciallärarens funktion och ansvar.

Delkurs 3 - Individuella förutsättningar och kontextuella villkor för undervisning, bedömning och lärande - Grav språkstörning, 15 hp

Deltagaren övar sin analytiska förmåga genom att granska lärmiljöer med utgångspunkt från elevers förutsättningar. Genom kartläggning och pedagogisk bedömning av elevers hela lärsituationer undersöker deltagaren hur lärmiljön, individanpassade arbetssätt och bedömning av elevers kontextuella kunskapsutveckling kan utvecklas. I delkursen behandlas olika teoretiska perspektiv gällande undervisning samt elevers olika förutsättningar. Att presentera tillämpbara (special-)didaktiska metoder och förhållningssätt som gynnar elever med funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter, ingår också i delkursen.

Delkurs 4 - Speciallärarens strategiska insatser och pedagogiska bidrag – Grav språkstörning, 15 hp

I delkursen utvecklar deltagaren kunskap, förmågor och färdigheter för att kunna ta en ledande roll i planering, genomförande och utvärdering av det pedagogiska arbetet med målet att möta behoven hos alla elever. I delkursen analyseras olika tillvägagångssätt när det gäller systematiskt kvalitetsarbete.

Delkursen innehåller responsarbete i samband med videoinspelat och nedtecknat samtal, där deltagaren analyserar och reflekterar över den egna rollen som kvalificerad samtalspartner och rådgivare. Vidare innehåller delkursen kartläggning och analys av elevers hela lärsituationer. Inom kursen analyserar och prövar deltagaren olika strategiska insatser i syfte att säkerställa alla elevers rätt till en likvärdig utbildning.

Delkurs 5 - Vetenskapsteori och forskningsmetod, 15 hp

Delkursen behandlar teoretiska och metodologiska aspekter i specialpedagogisk forskning samt vetenskapsteori och vetenskapligt förhållningssätt. Vidare belyses en problematisering och kritisk granskning av fenomen med anknytning till specialpedagogiska frågeställningar med betoning på vald inriktning. Dessutom ingår olika insamlings- och bearbetningsmetoder av kvantitativa och kvalitativa data samt forskningsetiska överväganden.

Delkurs 6 - Examensarbete – Grav språkstörning, 15 hp

Delkursen behandlar frågeställningar inom det specialpedagogiska forskningsfältet. Vidare väljs, gärna i dialog med den egna verksamheten, ett problemområde och en forskningsfråga som är förankrad i speciallärarprofessionen specialisering mot grav språkstörning. Deltagarna genomför ett självständigt arbete i samråd med en handledare. Arbetet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och kan ha formen av en empirisk undersökning, ett utvecklingsarbete, ett gestaltande arbete, en litteraturstudie eller en kunskapsöversikt.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen.

Därutöver krävs anställning i relevant skolform samt huvudmans godkännande.

Delkurs 5: Minst 60 hp godkänt inom Speciallärarprogrammet som ingår i Lärarlyftet.

Delkurs 6: Delkurs 5, Vetenskapsteori och forskningsmetod med minst betyg godkänt på prov 1.

Urval

Lottning

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger deltagare som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för deltagarna. (HF 1:14).