"Jag vill få ett lyft i karriären och utveckla mina kompetenser"
Diana Sandor, som har en examen i internationella och europeiska studier, arbetade inom butik och handel innan hon tog steget att gå den kompletterande utbildningen för utländska akademiker.
– Utbildningen är verkligen en dörröppnare på arbetsmarknaden för att kunna använda sina kunskaper på en högre nivå. Många fastnar på en arbetsplats och kommer in i rutiner, men känner att de har kompetenser till ett bättre jobb, säger hon.
Studieplanen är individuell och Diana har valt att inrikta sig på kurser inom förvaltning, som passar för arbete inom offentlig sektor.
– Jag har gått kurser i förvaltningsrätt, förvaltningsstyrning och det offentliga språket, vilket var ett väldigt bra val. Mitt mål är att jobba inom den offentliga sektorn, men jag är öppen för olika möjligheter.
I kursen ”Karriär, språk och arbete” får studenterna träna på hur de framhäver sina kompetenser, förbättrar sina cv:n och skriver personliga brev. En praktisk övning som ingår i kursen är att göra informationsintervjuer.
– Vi letar själva upp och kontaktar personer för att ställa frågor om vad olika yrken innebär. Jag gjorde intervjuer med en studieadministratör, en handläggare och en utredare. Det är inom dessa områden jag helst vill jobba, men jag är som en kameleont och trivs med det jag gör.
Praktik på universitet skapar kontakter
Studenterna knyter många kontakter med arbetslivet under utbildningen. Praktiken ger dem också möjlighet att bygga egna nätverk och söka jobb parallellt med studierna.
– Praktiken är allra bäst. Jag gör min praktik som studieadministratör på Malmö universitet och skulle verkligen vilja jobba på universitetet. Arbetet är varierat och jag har kontakt med studenter, lärare och annan personal. Malmö kännetecknas av mångfald och jag känner mig väldigt inkluderad.
Diana ser det som en stor fördel att lärarna ger mycket stöd och vägledning kring vilka möjligheter hon har på arbetsmarknaden. Studenterna får individuell handledning eftersom de har olika intressen, utbildningsbakgrund och yrkeserfarenhet. Klassen består av en mindre grupp på åtta studenter.
Klassen håller ihop
– Vi håller kontakten och träffas, det är som en liten familj. Alla är utbildade inom olika områden, till exempel arkitektur och socialt arbete. Själv har jag en kandidatexamen i internationella och europeiska studier ifrån Rumänien. Jag flyttade till Sverige 2008 och började med att lära mig det svenska språket genom SFI.
Att gå tillbaka till studierna igen med barn och familj är en stor utmaning, menar Diana. Men hon ångrar inte att hon tog steget, bara att hon inte gjorde det tidigare. Mellan åren 2010–2011 läste hon en introduktionsutbildning i svenska vid Malmö universitet.
– Kursen ger behörighet i svenska för att studera på universitet. Det bästa hade varit att börja den kompletterande utbildningen direkt efter introduktionsutbildningen – det kan jag varmt rekommendera, säger hon.