Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskarskolan ASSURE - Adaptation of urban space through sustainable regeneration
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Forskning i fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Salutogent centrum för oral hälsa
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Magnus
Ödmo
Doktorand/Universitetsadjunkt
magnus.odmo@mau.se
040-665 81 85
orcid.org/0000-0002-4672-6777
Presentation
Forskningen undersöker hur lärande och undervisning påverkas när kritiska perspektiv i form av CME introduceras i matematikundervisning. Deltagarna i studien ges möjlighet att inta olika positioner i förhållande till matematiskt baserade argument och narrativ kring klimatförändringar, för att på så vis medvetandegöra hur val av, exempelvis, data och presentationsform av matematik påverkar vår tolkning och varseblivning av problemställningen. Deltagarna får även skapa egna matematiskt baserade argument och narrativ. Forskningen visar att denna typ av undervisning ger en nyanserad förståelse kring komplicerade samhällsfrågor som klimatförändringar, och indikerar även att den rent matematiska förmågan ökar.
Publikationer
-
2025 | Konferensbidrag
Theoretical and methodological aspects of transdisciplinary education: Mathematics and the socio-ecological
Lisa Björklund Boistrup, Magnus Ödmo, Ann-Sofi Röj-Lindberg, Mats Braskén
-
2024 | Artikel i tidskrift
Teacher education encounters climate change and critical mathematics education: Thinking about controversies in a statistics course
Magnus Ödmo, Lisa Björklund Boistrup, Anna Chronaki
-
2024 | Artikel i tidskrift
Mathematical modelling for futures of Anthropocene
Jöran Petersson, Magnus Ödmo
-
2023 | Artikel i tidskrift
Bringing Critical Mathematics Education and Actor–Network Theory to a Statistics Course in Mathematics Teacher Education: Actants for Articulating Complexity in Student Teachers’ Foregrounds
Magnus Ödmo, Anna Chronaki, Lisa Bjorklund Boistrup
-
2023 | Konferensbidrag
Critical mathematics and climate change in teacher education.
Magnus Ödmo