Delkurs 1 - Det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv, 10 hp
Ekerot, Lars-Johan (2011). Ordföljd, tempus, bestämdhet: föreläsningar om svenska som andraspråk. Senaste upplagan. Malmö: Gleerups (167 s.)
Enström, Ingegerd (2016). Ordens värld. Svenska ord – struktur och inlärning. Senaste upplagan. Stockholm: Hallgren & Fallgren (130 s.)
Flyman Mattsson, Anna (2021). Andraspråkets grammatik. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (216 s.)
Flyman Mattsson, Anna (2021). Andraspråkets grammatik: övningsbok. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (58 s.)
Olofsson, Mikael och Sjöqvist, Lena (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I: Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (37 s.)
Philipsson, Anders (2013). Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (29 s.)
Rosenqvist, Håkan (2007). Uttalsboken: svenskt uttal i praktik och teori. Senaste upplagan. Stockholm: Natur & kultur (206 s.)
Thorén, Bosse (2023). Svensk fonetik för andraspråksundervisningen. Senaste upplagan. Umeå: Bosse Thorén (133 s.)
Viberg, Åke, Ballardini, Kerstin & Stjärnlöf, Sune (1986). Svensk grammatik på svenska. Senaste upplagan. Stockholm: Natur & kultur (183 s.)
Delkurs 2 - Andraspråksinlärning i ett kognitivt perspektiv, 5 hp
Abrahamsson, Niclas (2009). Andraspråksinlärning. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (253 s.)
Andersson, Lars-Gunnar (2001). Språktypologi och språksläktskap. Senaste upplagan. Stockholm: Skriptor (77 s.)
Håkansson, Gisela (2013). Utveckling och variation – en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. I: Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (16 s.)
Källström, Roger (2012). Svenska i kontrast. Tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (200 s.)
Zetterholm, Elisabeth & Tronnier, Mechtild (2017). Perspektiv på svenskt uttal: fonologi, brytning och didaktik. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (176 s.)
Artiklar om sammantaget högst 100 sidor tillkommer.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Delkurs 1 - Det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv, 10 hp
Tyngdpunkten i delkursen ligger på grundläggande studier av det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv. Områden som behandlas är fonologi, morfologi, syntax, lexikon och semantik. Fokus ligger på sådant som brukar innebära en utmaning för andraspråksinlärare. Studenterna tillämpar sina kunskaper om svenskans språkliga strukturer i analys och bedömning av andraspråksinlärares muntliga och skriftliga språkproduktion.
Delkurs 2 - Andraspråksinlärning i ett kognitivt perspektiv, 5 hp
Delkursen handlar om andraspråksinlärning av det svenska språksystemet: ordförråd, grammatik och uttal. Syftet är att ge studenten möjlighet att utveckla en fördjupad förståelse för hur språkinlärning går till. Fokus i delkursen ligger på vanliga inlärningsmönster och på de kognitiva processer genom vilka inlärningen sker. Bland annat behandlas betydelsen av ålder, språklig processning, tvärspråkligt inflytande, inflöde och utflöde, språkbegåvning, personlighet, motivation och attityd. Studenten får också verktyg för att bedöma hur långt en inlärare har kommit i sin språkutveckling och vad nästa steg är.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: AS245C Svenska som andraspråk och lärande: Skrivande och kultur (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).