Kurs, grundnivå
15 hp
Malmö | dagtid | 100%
11 november 2024 - 19 januari 2025
Kod för kursen: SL221B

Denna kursen ges som del av program:

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper och insikter om språk, språkutveckling och socialisation. Ett annat syfte är att studenterna ska få möta och skapa förståelse för några centrala svenskämnesdidaktiska begrepp och grundläggande teorier om läs- och skrivutveckling i olika åldrar, med fokus på de tidiga skolåren (F-3).

I kursen behandlas svenskämnets traditioner, historia och utveckling. Vidare studeras språk, språkutveckling och olika sätt att socialiseras in i skriftspråklighet. I kursen behandlas också olika ämnesuppfattningar och för ämnesområdet centrala ämnesdidaktiska begrepp och olika sätt att se på den tidiga och fortsatta läs- och skrivundervisningen i en kulturellt heterogen skola. Barns- och ungas muntliga och skriftliga textproduktion, såväl analogt som digitalt, i ett första- och andraspråksperspektiv behandlas. I kursen ingår processorienterat skrivande som en del i det egna lärandet.

Kursen handlar även om hur man som pedagog kan skapa en språkutvecklande skolmiljö där lekens, berättandets och skönlitteraturens, samt andra texters språk- och kunskapsutvecklande potential, beaktas för att möta barn med olika förutsättningar och behov. I kursen läses olika texter och i dialog med andra tolkar och diskuterar studenten dessa. Hur olika texter, inklusive digitala och multimodala texter, kan användas, främst i förskoleklass och skola (F-3) diskuteras. Inom kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen ur flera perspektiv – elevers perspektiv, elevperspektiv och undervisningsperspektiv.

Behörighetskrav

Se utbildningsplan.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt