Arulmani, Gideon (2014) Career Guidance and Livelihood Planning. Indian Journal of Career and Livelihood Planning. 3(1) s. 9-11 (läggs på Canvas)
Beck, Ulrich & Beck-Gernsheim, Elisabeth (2002). Individualization. Thousand Oaks, Calif.: SAGE. Kapitel 2 (Canvas)
Giddens, Anthony & Sutton, Philip W. (2021). Sociologi. 6:e uppl. Lund: Studentlitteratur
Hodkinson, Phil (2008). Understanding career decision-making and progression: Careership revisited. John Killeen Memorial Lecture, Woburn House, London.(Canvas)
Hodkinson, Phil & Sparkes, Andrew (1997). Careership: A Sociological Theory of Career Decision Making. British Journal of Sociology of Education, 18 (1): 29-44 (Canvas)
Håkansson, Peter (2019). What Is Social Capital? Working Paper. (Canvas)
Landin, Staffan & Botnen, Diamant, Mikael (2020) Blir världen bättre? FN:S utvecklingsprogram, UNDP. (Canvas). Finns också tillgänglig på [https://www.globalamalen.se/blirvarldenbattre/](
Lundqvist, Catarina (2010). Möjligheternas horisont. Etnicitet, utbildning och arbete i ungas berättelser om karriärer. Doktorsavhandling. Linköpings universitet. Kapitel 2. (Canvas)
Lidström, Lena (2009). En resa med osäkra mål. Unga vuxnas övergång från skola till arbete i ett biografiskt perspektiv. Avhandling. Umeå universitet. Kapitel 3 (Canvas)
Mik-Meyer, Nanna & Villadsen, Kaspar (2012). Gofffman: interaction and identity negotiations, i Power and Welfare: Understanding Citizens' Encounters with State Welfare. Abingdon: Routledge. (s. 29-47 Canvas, finns också som e-bok på MAU)
Ratnam, Anita (2014) Traditional Occupations in a Modern World: Career guidance, Livelihood Planning, and Crafts in the Context of Globalization, i Aruldmani et al. (eds.) Handbook of Career Development. Springer Science + Business Media. s.397-410 (Canvas)
Skeggs, Beverly (2000). Att bli respektabel: konstruktioner av klass och kön. Uddevalla: Daidalos.
Fördjupningslitteratur:
Broady, Donald (1998) Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg. Skeptronhäften/Skeptron Occasional Papers nr 15: Uppsala (Canvas)
Hochschild, Arlie (2016). Strangers in their own land. Anger and mourning on the American right. New York: The New Press (chapter 9, pp 135-151)
Johansson, Anna (2005). Narrativ teori och metod. Med livsberättelsen i fokus. Studentlitteratur. (kap 1 läggs på Canvas)
Artiklar, rapporter och liknande kan tillkomma
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att ge en grundläggande introduktion till sociologiska perspektiv på människan som samhällsvarelse.
Kursen tar sin utgångspunkt i spänningsförhållandet mellan individ och samhälle. Detta förhållande studeras på flera sätt. Till exempel genom att diskutera och problematisera människors handlingsutrymmen och upplevelser av sociala strukturer och samhällets förändring. Studenterna ges också möjlighet att reflektera kring begrep såsom makt, social skiktning, globalisering, socialisation och väljande. Kursens fokus ligger på utveckling av förmågan att kunna problematisera innehållet ur ett sociologiskt perspektiv. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en professionell utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SY110G Introduktion och kommunikation (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).