Amundson, Norman E, Harris-Bowlsbey, JoAnn & Niles, Spencer G (2009) Essential Elements of Career Counseling – Processes and Techniques. Pearson
Egan, G och Reese, R (2023) The skilled helper. Cengage Learning EMEA
Engqvist, A (2009) Om konsten att samtala. Nordstedts förlag
Lovén, Anders, red (2015). Karriärvägledning – En forskningsöversikt. Studentlitteratur AB
Patton, W och McMahon, M. (2006) Career Development and Systems Theory. Sense Publishers
Stensaasen, S och Sletta O (2000) Grupprocesser – om inlärning och samarbete i grupp. Natur och kultur
Øiestad, Guro (2005) Feedback. Liber
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursens syftar till att studenterna skall tillägna sig grundläggande kunskaper om teorier och modeller för vägledning och samtal. Kursens syftar också till att utveckla förmågan att bedriva vägledning och anknyta denna till relevant teoribildning.
Kursen tar sin utgångspunkt i mötet mellan vägledare och vägledningssökande där olika samtalsmodeller och karriärteorier används för analys och tillämpning. Med utgångspunkt i genomförda vägledningssamtal analyseras och diskuteras vägledarens möte med olika vägledningssökande samt dennes roll, färdigheter och förhållningssätt i samtalssituationen. Studenterna analyserar den egna karriärutvecklingen och anknyter sin analys till olika karriärutvecklingsteorier. En del av kursen är verksamhetsförlagd, och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens övriga innehåll. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en professionell utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SY120G Individ och samhälle (genomgången) eller SY140G Den föränderliga människan (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om
resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).