Darvishpour, Mehrdad och Westin, Charles (red.). 2021. Migration och etnicitet. Perspektiv på mångfald i Sverige. Lund: Studentlitteratur. (kap: 1-3, sid 15-86) (72 s.)
Giddens, Anthony & Sutton, Philip W. (2021). Sociologi. 6:e uppl. Lund: Studentlitteratur. (kap 14: sid 401-403) (3 s.)
Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis och Hoel, Torlaug Løkensgard. 2011. Skriva för att lära. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (kap 9: sid 175-195, kap 10: sid 197-212) (37 s.)
Eriksson, Mia och Gottzén, Lucas. 2020. Genus. Stockholm: Liber. (128 s.)
Gustafson, Niklas. 2010. Lärare i en ny tid: Om grundskollärares förhandlingar av professionella identiteter. Umeå: Doktorsavhandlingar inom den Nationella forskarskolan i Pedagogiskt Arbete, Umeå universitet/Malmö högskola. Tillgänglig på Internet: http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:317593/FULLTEXT01.pdf (kap 2: sid 43-47, kap 4: sid 97-116) (25 s.)
De Haas, Hein, Castles, Stephen, & Miller, Mark J. 2019. The age of migration: International population movements in the modern world. London: Bloomsbury Publishing. (kap 1: sid 1-24, kap 2: sid 25-54, kap 5: sid 102-125) (78 s.)
Hwang, Philip, Lundberg, Ingvar och Smedler, Ann-Charlotte (red.). 2012. Grunderna i vår tids psykologi. 2 uppl. Stockholm: Natur & kultur. (valda delar i samråd med kursansvarig, ca 200 s.)
Juntunen, Cindy L., Thomas C. Motl, och Matthew Rozzi. 2019. Major career theories: International and developmental perspectives. I James A. Athanasou och Harsha N. Perera (red.) International handbook of career guidance, 45-72. Dortrecht: Springer. (28 s.)
McMahon, Mary och Patton, Wendy. 2019. The Systems Theory Framework of Career Development: Applying Systems Thinking to Career Development Theory and Practice. I Arthur, Nancy, Neault, Roberta och Mcmahon, Mary (red.). Career Theories and Models at Work: Ideas for Practice. Toronto: CERIC, 237-247. (11 s.)
Patton, Wendy och McMahon, Mary. 2021. Career Development and Systems Theory: Connecting Theory and Practice. 4 uppl. Leiden: Brill. (kap 3: sid 67-107) (41 s.)
Patton, Wendy och McMahon, Mary. 2006. The Systems Theory Framework of Career Development and Counseling: Connecting Theory and Practice. International Journal for the Advancement of Counselling, 28 (2): 153-166. (14 s.)
Goodman, Jane. 2019. Schlossberg’s 4S Model of Life Transitions: Assessment and Intervention Planning. I Arthur, Nancy, Neault, Roberta och Mcmahon, Mary (red.). Career Theories and Models at Work: Ideas for Practice. Toronto: CERIC, 125-134. (10 s.)
Statistiska Centralbyrån. 2024. På tal om kvinnor och män: Lathund om jämställdhet. Stockholm: Statistiska Centralbyrån. Tillgänglig på Internet:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/levnadsforhallanden/jamstalldhet/jamstalldhetsstatistik/ (132 s.)
Stier, Jonas. 2019. Identitet: Ett socialpsykologiskt perspektiv. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (183 s.)
Artiklar tillkommer.
Valbar skönlitteratur enligt kursansvarigs anvisningar:
Bakhtiari, Marjaneh. 2009. Kan du säga schibbolet? Stockholm: Ordfront.
Larsmo, Ola. 2016. Swede Hollow. Stockholm: Bonnier.
Moberg, Vilhelm. 2013. Utvandrarna. Stockholm: Bonnier.
Said, Sami. 2012. Väldigt sällan fin. Stockholm: Natur & Kultur.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna ska ha kunskap om och utveckla förståelse för olika psykologiska teorier om individens utveckling och förändring med relevans för studie- och yrkesvägledning. Kursen syftar också till att kunna förstå och analysera hur identitet konstrueras samt diskutera och värdera vilken betydelse som genus och etnicitet har i ett vägledningssammanhang.
Kursen inriktas mot psykologiska och socialpsykologiska processer på såväl individ- som gruppnivå. Förklaringsmodeller till mänskligt beteende studeras och analyseras. Med utgångspunkt från den teoretiska begreppsramen reflekterar studenterna över faktorer som påverkar individens karriär och livsval. Särskild uppmärksamhet ägnas migration, etnicitet och genus samt dessas betydelse för identitet och identitetskonstruktion. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en professionell utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SY120G Individ och samhälle (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).