EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
I kursen behandlas skolans styrdokument i relation till studentens egna ämneskunskaper. Studenten analyserar och klargör sina ämneskunskaper inklusive brister i dessa. Under kursen fokuserar därefter studenten på att utveckla de kunskaper inom ämnet som studenten saknar.
Vidare behandlas teoretiska aspekter av didaktik och ämnesdidaktik för reflektion och som verktyg för att analysera och planera undervisning. Ämnesdidaktik behandlas som lärarnas professionsvetenskap och omfattar synsätt, teorier, modeller och praxiskunskap kring undervisning, undervisningsinnehåll, lärande och socialisation i relation till ämnesområdet.
Bedömning behandlas utifrån ett formativt och summativt perspektiv med tydlig förankring i styrdokumenten. Den formativa och summativa bedömningen diskuteras vidare utifrån bl a tänkbara konsekvenser för undervisning och lärande.
Avslutningsvis fokuserar en del av kursen på språk- och kunskapsutveckling inklusive ämnesspråk, skolspråk och vardagsspråk samt ett första- och andraspråksperspektiv.
Studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning bearbetas i relation till kursinnehållet.
Behörighetskrav
1. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp, eller
2. en yrkesexamen
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).