Det är otroligt givande att se utvecklingen från att barnen inte kan skriva till att de kan föra resonemang.

Andreas Sör, student

Om utbildningen

Vill du arbeta med barn och ta vara på deras nyfikenhet och lust att lära? Då ska du bli grundlärare för elever i förskoleklass och årskurserna 1-3.

Utbildningen ger dig goda kunskaper i de ämnen som du kommer att undervisa i. Du får också kompetens i att stödja dina elever när de lär sig förstå världen genom att läsa, skriva och räkna och genom drama, bildskapande och musik. Du lär dig också att bedöma elevers prestationer för att kunna stötta dem i sitt fortsatta lärande.

Du lär dig att skapa en trygg miljö för dina elever att lära och utvecklas i, och du utvecklar din förmåga att förebygga och hantera konflikter. Du kommer att spela en viktig roll för många barns lärande och utveckling.

Utbildningen ger dig en bra grund att stå på i ditt framtida arbete med att stimulera barns utveckling och lärande. Särskild vikt läggs vid att du utvecklar din interkulturella kompetens och förmåga att leda pedagogisk verksamhet och undervisning där barn och unga med olika bakgrund möts och lär.

Redan under första terminen får du känna på yrket på en skola där du sedan är placerad under större delen av utbildningen. Den täta kontakten med skolan gör att du kan använda dina praktiska erfarenheter i de teoretiska studierna.

 Detta är en programinriktning av Grundlärarutbildning.

Utbildningens innehåll

Ett fördjupningsämne

Du studerar matematik, svenska, naturorienterande ämnen, samhällsorienterande ämnen och engelska. Du väljer ett av dessa ämnen som ditt fördjupningsämne, och i detta ämne skriver du två självständiga arbeten varav ett är ditt examensarbete. Inom samtliga ämnen lär du dig att arbeta med estetiska uttrycksformer såsom drama, bildskapande och musik för att kunna stödja barns lärande och utveckling.

Verksamhetsförlagd utbildning

Förutom teoretiska studier ingår verksamhetsförlagd utbildning (30 hp) på en skola där du får insikter i skolans verksamhet och vad läraryrket innebär. Här utvecklar du din förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning och annan pedagogisk verksamhet under ledning av erfarna lärare.

Utbildningsvetenskaplig kärna

Utbildningen innehåller också en utbildningsvetenskaplig kärna (60 hp) som behandlar frågor som är centrala för lärare. En del av den utbildningsvetenskapliga kärnan läser du i ämnesstudierna. Det gäller till exempel teori om lärande. Andra delar studerar du i separata kurser såsom pedagogiskt ledarskap, bedömning, konflikthantering och specialpedagogik.

Varför ska jag plugga på Malmö universitet?

Vid Malmö universitet studerar du i en kreativ miljö vid ett modernt universitet där teoretiska studier och verksamhetsförlagd utbildning varvas genom hela utbildningen. Du studerar vid ett universitet med en forskningsmiljö som har fokus på samtidens barn och ungdom och villkoren för barns och ungas lärande.

Studera utomlands en termin

Som student har du många möjligheter till utlandsstudier då Malmö universitet har avtal med partneruniversitet över hela världen. På grundlärarprogrammet kan du ansöka om utbytesstudier termin fyra eller sex, beroende på ditt fördjupningsämne.

Efter examen

Utbildningen leder till en grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och i grundskolans årskurser 1-3. Efter utbild­ningen kan du arbeta som grund­lärare i förskoleklass och årskurs 1-3.

Eftersom att antalet barn i grundskoleålder beräknas öka är arbetsmarknaden god för en examinerad grundlärare.

Kurser inom programmet

Start höst 2025 | Malmö helfart

Höst 2025 - Termin 1

Vår 2026 - Termin 2

Höst 2026 - Termin 3

Kurser inom programmet

I utbildningsplanen kan du bland annat se de kurser som ges under programmets olika terminer.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2 och Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6

Urval

66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet

"Jag känner mig redo att jobba som lärare"

Andreas Sör tog inte raka vägen till lärarutbildningen, utan valde först att studera ljusdesign och arbeta inom industrin några år. Helst undervisar han i NO och gör laborationer tillsammans med eleverna.

"Jag känner mig redo att jobba som lärare"

Andreas Sör tog inte raka vägen till lärarutbildningen, utan valde först att studera ljusdesign och arbeta inom industrin några år. Helst undervisar han i NO och gör laborationer tillsammans med eleverna.

– Utbildningen har förberett oss för att prata om stora ämnen i yngre åldrar, som fotosyntes och klorofyll. Eleverna får sådana aha-upplevelser när de gör egna experiment, säger Andreas.

Han går sista året på grundlärarutbildningen och har inte långt kvar innan han blir behörig lärare i förskoleklass och årskurs 1–3. Under sjunde terminen ingår åtta veckors verksamhetsförlagd utbildning.

– Under hela min praktiktid har jag varit på Rydebäcksskolan i Helsingborg, där jag trivs väldigt bra. På praktiken får vi den yrkeserfarenhet vi behöver. Det är en sak att göra en lektionsplanering och en annan sak att undervisa i elevgruppen på skolan.

Fördjupar sig i NO

Studenterna får ämneskunskaper i matematik, svenska, engelska, NO och SO. Andreas har valt NO som sitt fördjupningsämne och känner sig bekväm med att undervisa i ämnet.

– Jag är mycket nöjd med mitt val. Vi har ofta laborationer och det är mycket praktiskt lärande om kroppen, kemi och teknik.

I NO-kursen fick han möjlighet att åka till Färöarna under en vecka genom ett utbyte mellan de skandinaviska länderna. Temat för resan var hållbar utveckling och lokalt framställande.

– En del i utbytet var att jämföra hur skolorna arbetar med hållbar utveckling i olika länder, enligt läroplanerna. Det blev många samtal och resan var otroligt givande.

Studenterna har också gjort en exkursion i Båstad, där de fick lära sig om pedagogik i utomhusmiljö.

– Vi fick vara med och lägga upp kursen tillsammans med våra lärare. I NO-kursen har de varit flexibla med examensformerna och vi har diskussioner i stället för tentor.

Studerar ibland på distans

En vanlig vecka är Andreas på plats på universitetet mellan tre och fyra dagar. Ofta har han grupparbeten tillsammans med sin basgrupp.

– Jag pendlar med tåg från Helsingborg och det fungerar bra, även om det är förseningar ibland. Vi brukar göra grupparbeten på distans genom videomöten och de flesta föreläsningar går att titta på digitalt.

Genom vänner som är lärare fick Andreas möjlighet att ta reda på hur det är att vara lärare innan han sökte till utbildningen. Att det blev just förskoleklass till årskurs tre beror på att han vill få mycket tid tillsammans med eleverna.

– Det är otroligt givande att se utvecklingen från att barnen inte kan skriva till att de kan föra resonemang. Jag känner mig redo att jobba som lärare, det är helt rätt val. Men det känns lite tråkigt att det är sista året på utbildningen.

Läraren Hellvi prisas för sitt jobb

År 2020 tog Hellvi Toresson sin examen från Malmö universitet. Tre år senare fick hon Malmö stads pedagogpris. Idag arbetar hon som lärare för en årskurs tre på Sorgenfriskolan i Malmö.

Läraren Hellvi prisas för sitt jobb

År 2020 tog Hellvi Toresson sin examen från Malmö universitet. Tre år senare fick hon Malmö stads pedagogpris. Idag arbetar hon som lärare för en årskurs tre på Sorgenfriskolan i Malmö.

Hellvi läste till lärare med inriktning förskoleklass och årskurs 1–3 på Malmö universitet mellan åren 2016 och 2020.

– Jag har jobbat med barn först som barnvakt, senare på sommarkollo och på förskola och har trivts med det. Så för mig var det ganska självklart att välja läraryrket, säger hon.

Hon vill ge lite pepp till alla som pluggar till lärare på Malmö universitet:

– Det blir mycket teori under utbildningen men det är bara att kämpa på, för när du väl kommer ut så har du ett otroligt roligt och meningsfullt jobb.

Tar del av Malmös utbud

Ett tips Hellvi gärna delar med sig av är att hon alltid har en klasslista utskriven. Genom att ha koll på alla barn brukar hon försäkra sig om att alla vårdnadshavare får någon form av positiv feedback om sitt barn åtminstone någon gång under månaden.

– Jag är bra på att skapa relationer och har en bra dialog både med vårdnadshavare och med barnen, säger hon.

Malmö bjuder på en mängd aktiviteter som hennes klass får ta del av, som teaterföreställningar, kulturevenemang och andra roliga saker utanför skolan.

– Jag tycker att det är viktigt att barn som inte får detta hemma får chans att tal del av det som Malmö har att erbjuda. Mycket går att hitta på Kulturkartan, men jag får också tips från vår chef och så får man själv vara lite uppmärksam och hitta saker, säger hon.

”Hellvi skapar ett välkomnande klimat i klassrummet med en positiv och varm ledarstil. Hon är omtänksam, kärleksfull, tydlig och oerhört strukturerad. ”

Ur motiveringen från Malmö stads pedagogpris 2023

Vill vara med från skolstarten

När det kom till vilken åldersgrupp Hellvi ville arbeta med resonerade hon sig fram.

– Jag tycker att det är häftigt att få vara med de första skolåren, från det att barnen börjar i skolan. Jag vill vara med och bidra till att de får en bra start och se deras utveckling. Det händer oerhört mycket i åldern sju till tio år, säger hon.

Själv gick hon bland annat på Rörsjöskolan i Malmö.

– Jag hade en fantastisk mentor i lågstadiet, Ann-Louise Lindell, som jag har som förebild. Men hela min skolgång var kantad av bra lärare, så jag hade verkligen tur hela vägen, säger hon.

När Hellvi inte jobbar så umgås hon med familj och vänner. Och hon jobbar fortfarande på sommarkollo.

Kontakt

För mer information om utbildningen:

lsvagledning@mau.se