"Jag känner mig redo att jobba som lärare"
Andreas Sör tog inte raka vägen till lärarutbildningen, utan valde först att studera ljusdesign och arbeta inom industrin några år. Helst undervisar han i NO och gör laborationer tillsammans med eleverna.
– Utbildningen har förberett oss för att prata om stora ämnen i yngre åldrar, som fotosyntes och klorofyll. Eleverna får sådana aha-upplevelser när de gör egna experiment, säger Andreas.
Han går sista året på grundlärarutbildningen och har inte långt kvar innan han blir behörig lärare i förskoleklass och årskurs 1–3. Under sjunde terminen ingår åtta veckors verksamhetsförlagd utbildning.
– Under hela min praktiktid har jag varit på Rydebäcksskolan i Helsingborg, där jag trivs väldigt bra. På praktiken får vi den yrkeserfarenhet vi behöver. Det är en sak att göra en lektionsplanering och en annan sak att undervisa i elevgruppen på skolan.
Fördjupar sig i NO
Studenterna får ämneskunskaper i matematik, svenska, engelska, NO och SO. Andreas har valt NO som sitt fördjupningsämne och känner sig bekväm med att undervisa i ämnet.
– Jag är mycket nöjd med mitt val. Vi har ofta laborationer och det är mycket praktiskt lärande om kroppen, kemi och teknik.
I NO-kursen fick han möjlighet att åka till Färöarna under en vecka genom ett utbyte mellan de skandinaviska länderna. Temat för resan var hållbar utveckling och lokalt framställande.
– En del i utbytet var att jämföra hur skolorna arbetar med hållbar utveckling i olika länder, enligt läroplanerna. Det blev många samtal och resan var otroligt givande.
Studenterna har också gjort en exkursion i Båstad, där de fick lära sig om pedagogik i utomhusmiljö.
– Vi fick vara med och lägga upp kursen tillsammans med våra lärare. I NO-kursen har de varit flexibla med examensformerna och vi har diskussioner i stället för tentor.
Studerar ibland på distans
En vanlig vecka är Andreas på plats på universitetet mellan tre och fyra dagar. Ofta har han grupparbeten tillsammans med sin basgrupp.
– Jag pendlar med tåg från Helsingborg och det fungerar bra, även om det är förseningar ibland. Vi brukar göra grupparbeten på distans genom videomöten och de flesta föreläsningar går att titta på digitalt.
Genom vänner som är lärare fick Andreas möjlighet att ta reda på hur det är att vara lärare innan han sökte till utbildningen. Att det blev just förskoleklass till årskurs tre beror på att han vill få mycket tid tillsammans med eleverna.
– Det är otroligt givande att se utvecklingen från att barnen inte kan skriva till att de kan föra resonemang. Jag känner mig redo att jobba som lärare, det är helt rätt val. Men det känns lite tråkigt att det är sista året på utbildningen.