Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
- EURAXESS
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- För media
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
På sidan
Naturvetenskapernas didaktik
didaktik
Forskningsämnet naturvetenskapernas didaktik omfattar ämnesdidaktik relaterat till naturvetenskapliga ämnen och kunskaper. Det handlar om undervisning, lärande, kunnande och bildning i relation till kunskaper i och om naturvetenskap och relaterade ämnesområden såsom teknik och miljö- och hållbarhetsutbildning.
Ämnesdidaktik är ett kunskapsområde där utbildningsvetenskaplig forskning (främst didaktik) möter ämnesinnehåll och skolpraktik. Forskning inom naturvetenskapernas didaktik kan ta sin utgångspunkt från lärar-, elev- och/eller medborgarperspektiv. I ett demokratiskt och tekniskt utvecklat samhälle spelar naturvetenskapliga kunskaper en central roll för människors möjligheter att förstå och handla i en alltmer komplex omvärld. Därför intresserar sig forskningen för människors kunnande och bildning i och om naturvetenskap och relaterade ämnesområden. Vidare intresserar den sig för val av innehåll, motiveringar till urval och vad som händer med disciplinär kunskap när den transformeras till innehåll för undervisning i skolan. Forskningen bidrar till såväl läroplansarbete som skolutvecklingsarbete.
Forskningsämnets kärna är perspektiv och modeller som är användbara för lärare i naturvetenskapliga ämnen (alla åldrar) vid planering, genomförande och analys av undervisning. Inom ämnet undersöks även orsakssammanhang mellan det specifika ämnesinnehållet och hur detta kommuniceras i olika miljöer samt hur individer och grupper utvecklar och använder naturvetenskapliga kunskaper i dessa sammanhang.
Språkliga- och andra literacyperspektiv, bildning, demokratifrågor och identitetsskapande i relation till naturvetenskapliga ämnen är utmärkande drag för forskningsämnet vid Malmö universitet. Det handlar alltså om samhälleliga perspektiv på undervisning, lärande och kunnande i och om naturvetenskapliga och relaterade ämnesinnehåll.
Forskare, publikationer och projekt
Christian Andersson
Sanne Björklund
Eva Davidsson
Rebecka Fingalsson
Pernilla Granklint Enochson
Helen Hasslöf
Anders Jakobsson
Annika Karlsson
Mats Lundström
Valentina Pivotti
-
2024 | Artikel i tidskrift
Critical scientific and environmental literacies: a systematic and critical review
Gonzalo Guerrero, Jesper Sjöström
-
2024 | Artikel i tidskrift
Advancing Sustainability through Higher Education: Student Teachers Integrate Inner Development Goals (IDG) and Future-Oriented Methodologies
Birgitta Nordén
-
2024 | Doktorsavhandling, monografi
Idrottsläraryrkets strävan efter mål och status
Sofia Sebelius, Joacim Andersson, Torun Mattsson, Jesper Andreasson
-
2024 | Konferensbidrag
Science-profil på högstadiet: på väg mot högre studier inom naturvetenskap
Vildana Bašić
-
2023 | Konferensbidrag
Students´ Meaning Making of Words in Science
Clas Olander, Sofie Johansson
-
2023 | Artikel i tidskrift
“Its not a book; it’s a Bok”: social work students’ experience of using creative journaling practices as a pedagogical tool to develop transformative learning during the COVID-19 pandemic
Michael Wallengren-Lynch, Beth Archer-Kuhn, Tara Earls Larrison, Esther Mercado Garcia, Lisa Chen Henglien, Nishi Mitra, Einav Segev, Marta Blanco Carrasco
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Indigenous Knowledge and Science and Technology Education
Robby Zidny, Jesper Sjöström, Ingo Eilks
-
2023 | Artikel i tidskrift
Primary school students’ understanding of the manifestations of technology
Johan Lind, Eva Davidsson, Mats Lundström
-
2023 | Artikel i tidskrift
The teaching body in sexuality education – intersections of age, gender, and sexuality
Rebecka Fingalsson
-
2023 | Konferensbidrag
Limitations and Possibilities of Talking Sex in School - Intersections of Teachers’ Age, Gender, and Sexuality
Rebecka Fingalsson
-
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Hur påverkar samskapande processer elevernas naturvetenskaps- och hållbarhetskapital samt tankar inför framtiden?
vildana.basic@mau.se -
Forskningsprojekt
Att göra natur och förskola i antropocen
sanne.bjorklund@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Erfarenheter och minnen av sexualundervisning i skolan
rebecka.fingalsson@mau.se
Forskarutbildning i naturvetenskapernas och matematikens didaktik
Malmö universitet har forskarutbildning inom Naturvetenskapernas och matematikens didaktik.
Naturvetenskapernas och matematikens didaktik strävar efter ökad kunskap om undervisning, lärande, ämnesinnehåll, demokratifrågor och identitetsskapande i relation till dessa ämnesområden.
Inom ämnet undersöks orsakssammanhang mellan det specifika ämnesinnehållet och hur detta kommuniceras i olika miljöer samt hur individer och grupper utvecklar och använder kunskaper i dessa sammanhang.
Ämnet inbegriper också studier av undervisningsprocesser och hur deltagarna utvecklar olika förhållningssätt till ämnesområdet.
Kontaktperson för forskarutbildningen: Helena Roos