Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
-
- Akademisk högtid
- Akademisk högtid
- Akademiska traditioner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Research Informed Development of Higher Education – RIDHE
of Higher Education – RIDHE
RIDHE är en interdisciplinär plattform för forskning om lärande i högre utbildning med särskilt fokus på hälso- och sjukvårdens utmaningar.
Vår forskning
En jämlik tillgång till hälso- och sjukvårdens diagnostiska och vårdande resurser för att minska hälsoskillnader i befolkningen är nödvändiga för en hållbar social utveckling. Som svar på denna utmaning har samarbete mellan olika vårdgivare föreslagits som den viktigaste insatsen. Denna förmåga är dock inte intuitiv utan undervisningsformer där studenter kan utveckla kunskap och färdigheter för samarbete bör implementeras i utbildningarna.
Detta innebär vidare att även den undervisning och forskning som bedrivs i en verksamhet bör beforskas med avseende på lärares och forskares kontinuerliga professionella utveckling. Malmö universitetets strategi 2022 poängterar att strategier för undervisning såväl som ämnesinnehåll måste grundas på forskning. Detta innebär att högre utbildning ska uppfylla kriterier för vetenskaplig validitet, hög kvalitet och praktisk relevans. Plattformen utgör därmed en arena för ett ökat interdisciplinärt samarbete för vårdpedagogisk forskning.