Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Jag är lektor i matematikens didaktik vid Malmö universtitet. Min forskning handlar om matematisk dialog och om hur lärare kan främja interaktion och deltagande i matematikklassrummet. Jag är speciellt intresserad av
- lyssnande i matematik
- användning av matematiska frågor
- inkludering av alla elever i matematiska samtal
Under 2024-2026 har jag även en postdoktor-anställning, med inriktning skolnära forskning. Syftet med postdoken är att bidra med kunskap om hur skolnära samverkande forskning inom ULF (Utbildning, Lärande, Forskning) kan utveckla lärares lärprocesser och deras undervisning. Detta görs bland annat inom nätverket ”Ett brett matematikdidaktiskt nätverk”, som är ett nätverk i vilket fyra forskare och 16 matematiklärare samarbetar i mindre forskningsprojekt.
I grunden är jag gymnasielärare i matematik och programmering. Idag undervisar jag på ämneslärarprogrammet, främst i matematik.
Publikationer
-
2024 | Konferensbidrag
Tensions in combining two practices: promoting mathematical dialogue using digital tools
Marie Sjöblom, Lisa Björklund Boistrup, Jens Ideland, Karin Ollinen
-
2024 | Konferensbidrag
Technological and Mathematical literacies in times of change
Jordan T. Register, Christian H. Andersson, Marie Sjöblom
-
2023 | Artikel i tidskrift
Teachers’ noticing to promote students’ mathematical dialogue in group work
Marie Sjöblom, Paola Valero, Clas Olander
-
2022 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Promoting mathematical dialogue: students’ and teachers’ listening, questioning and participation
Marie Sjöblom
-
2022 | Manuskript (preprint)
Promoting equitable participation opportunities in mathematical dialogue through mathematical questioning
Marie Sjöblom