Forskargruppen Pedagogiska-filosofiska studier av barndom, utbildning och samhälle är en arbetande grupp som under regelbundna seminarier och träffar utforskar frågor inom blickfånget för pedagogisk filosofi, teoretisk pedagogik och pedagogisk idéhistoria.

Vår forskning

Forskargruppen arbetar tematiskt och syftar till att utforska olika dimensioner av det pedagogiska
forskningsfältet från olika filosofiska och teoretiska perspektiv. Detta handlar dels om att utforska gränserna för pedagogiken som akademisk disciplin, men också om att identifiera olika intressanta skärningspunkter mellan den teoretiska pedagogiken och andra närliggande fält.

Seminarier

Exempel på tematiker som avhandlats vid gruppens seminarier är pedagogiskt berättande och fiktioner, epistemologiska gränsdragningar och förhållandet mellan konstnärlig forskning och pedagogiska frågor. Gruppen träffas månadsvis samt anordnar ett högre seminarium i pedagogik en gång per termin.

Externa gäster

Förutom de arbetande träffarna som ofta bygger på gemensam läsning av egna eller andras texter, så är det högre seminariet i pedagogik ett tillfälle att bjuda in externa gäster som är och har varit centrala för fältet. Exempel på inbjudna gäster är Andrea R. English (University of Edinburgh), Marianna Papastephanou (University of Cyprus), Fred Moten (NYU) och Stefano Harney (Academy of Media Arts Cologne). Gruppens medlemmar är såväl doktorander som adjunkter, lektorer och professorer.

Om forskargruppen

Forskningsämne: