Barns delaktighet i stödjande och terapeutiska samtal
Fakta
- Kontaktperson:
- Kristina Edman
- Finansiär:
-
- Malmö universitet
- Projektmedlemmar vid Mau:
- Externa projektmedlemmar:
-
- Anna W Gustafsson Lunds universitet
- Samarbetspartners:
-
- Per Linell
- Projektperiod:
- 01 oktober 2018 - 01 oktober 2024
- Fakultet/institution:
- Forskningsämne:
-
- Socialt arbete
- Sociologi
- Psykoterapi
Projektbeskrivning
Barns rätt till delaktighet i sammanhang som rör deras välbefinnande lyfts ofta fram, men hur barn utövar delaktighet och hur praktiker kan underlätta deras delaktighet i stödjande och terapeutiska samtal finns det begränsad forskning om.
I detta forskningsprojekt tittar vi på hur barn utövar delaktighet och hur praktiker stödjer deras delaktighet. Utifrån Constructivist Grounded Theory och Microanalysis of Face-to-Face Dialogues analyserar vi interaktionsprocesser i naturligt förekommande audiovisuella inspelningar av stödjande och terapeutiska sessioner inom socialtjänstens öppenvård och barn- och ungdomspsykiatrin. Genom att också intervjua barnen och praktikerna (samtidigt som de tittar på sin egen inspelning) inkorporerar vi även barnens och praktikernas perspektiv på ämnet.