Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Angelica
Wågby Gräfe
Universitetsadjunkt
angelica.wagby@mau.se
040-665 70 11
orcid.org/0000-0002-6631-0218
Presentation
Angelica är socionom och doktor i social arbete och arbetar som universitetsadjunkt på institutionen för socialt arbete. Med avhandlingen "Från formell till levd delaktighet. Den sociala meningen med barns delaktighet när föräldrar tvistar" undersöker hon barns delaktighet utifrån en fenomenologisk ansats. Som socionom har Angelica arbetat främst med familjerätt inom socialtjänsten, men även inom områden som missbruksbehandling och skola. Forskningsintresset är inriktat på barns delaktighet, inom kontexten vårdnads-, boende- och umgängesutredningar men även kritisk fenomenologi och barndomsforskning. Angelica undervisar på socionomprogrammet på flertalet kurser samt har delat kursansvar för delkurs tre på juridikterminen. Hon undervisar även på en distanskurs i socialrätt samt ett moment på programmet för Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet.
Publikationer
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Omsätta policy i praktiken - exemplet familjerätt
Angelica Wågby Gräfe
-
2023 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Från formell till levd delaktighet: Den sociala meningen med barns delaktighet när föräldrar tvistar
Angelica Wågby Gräfe
-
2022 | Artikel i tidskrift
Listening to the Social World of the Child: A Phenomenological Proposal
Angelica Wågby Gräfe, Magnus Englander
-
2022 | Artikel i tidskrift
Den sociala meningen med barns delaktighet i vårdnads-, boende- och umgängesprocesser
Angelica Wågby Gräfe
-
2019 | Artikel i tidskrift
Barns delaktighet i vårdnads-, boende- och umgängesutredningar
Angelica Wågby, Magnus Englander
Forskningsprojekt
I publikationsdatabasen Diva kan du se avslutade projekt.