Ackroyd, Judith (red.) (2006). Research methodologies for drama education. Trentham Books. (182 s.)
Adams, Jeff & Owens, Allan (red.) (2021). Beyond text: learning through arts-based research. Intellect. (300 s.) [Tillgänglig via internet]
Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (red.) (2024). Handbok i kvalitativ analys. Liber. (308 s.)
Jakobsson, Khatarina & Skansholm, Ann (2019). Handbok i uppsatsskrivande - för utbildningsvetenskap. Studentlitteratur. (160 s.)
Leavy, Patricia (2020). Method meets art: arts-based research practice. The Guilford Press. (344 s.) [Tillgänglig via internet]
Lindstedt, Inger (2019). Forskningens hantverk. Studentlitteratur. (336 s.) [Tillgänglig via internet]
Dramapedagogik VI: Projektarbete, teori och konstbaserad forskning
Om kursen
De sex fristående kurserna i dramapedagogik (I–VI) kan sökas i valfri ordning utifrån intresse och fungera som fortbildning inom förskola, skola och utbildning. De kan också ses som ett kurspaket som utgör en grundutbildning till dramapedagog.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper i forskningsmetodik, konstbaserade metoder och dramapedagogisk teori samt sin förmåga att genomföra och dokumentera projekt.
I kursen ges en genomgång av dramapedagogisk forskning och forskningsmetoder inom konstbaserad forskning. Studenten genomför ett självständigt projekt vilket presenteras i form av en uppsats som granskas och diskuteras vid ett avslutande seminarium. I samband med detta presenterar studenten också en konstnärlig gestaltning.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
KS111F Pedagogiskt drama I (godkänd) eller KS281F Dramapedagogik I (godkänd) eller KS301F Dramapedagogik I (godkänd)
och
KS114F Pedagogiskt drama IV (godkänd) eller KS284F Dramapedagogik IV (godkänd).
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Relaterade fristående kurser
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).